My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Friday, June 8, 2012

Cekodok Pisang Berkelapa.....emmm sedapp!

Salam....

Cekodok pisang berkelapa
by: Ida @ Happy Cooking Time

Bahan-bahan:
  • 5 biji pisang sederhana / -+ 500 gm
  • 2 cwn tepung gandum / 250 gm
  • 3/4 cwn kelapa kering ( kalau ada kelapa fresh lg sedap )
  • 1/4 sk garam
  • 4 sb gula / secukup rasa
  • 1/2 sk baking powder
  • Kurang dari 1/4 sk soda bikarbonat ( sikit jer tau )
Cara-cara:
  • Pisang dikupas kulit & lenyek hancur
  • Gaul semua bahan hingga sebati, tambah sikit air jika nmpk kering.
  • Panaskan minyak
  • Sudukan satu2 ke dlm minyak / boleh jemput2 pakai tangan..goreng hingga habis

7 comments:

Gee® said...

wow!! sedapnyaaa.... nak cekodok sate tu...

kasihredha said...

salam ida
dah lama x singgah sini...hug dulu :)

singgah2 terus nampak cekodok pisang + kelapa...best akak suka..rasa pisang dan kelapa...lemak2 manis

Acik Erna said...

salm id..cantik ..bul2 je cekodok ida..acik tak pernah pulk but cekodok pisang letk kelapa..sedap ye ida

norhanim md zain said...

Assalam Ida..selalunya cekodok pisang aja..nampak bestla bila di tambah kelapa..nak cuba la nanti ..:))

hana said...

salam ida... sedapnyer cekodok pisang nih.. ptg2 dgn air panas pergh! 5 ktui tak cukup! hihi.. ida sihat? kat japan lg ke tu? bila nk blk 4 good?

Rohah said...

Bila imbas2, rasanya tahun ni belum buat lagi cekodok...mmg lama dah tak pekena cekodok ni..nak 3 cucuk ye kak, utk sy sorang tu...(kalau hadap satu pinggan mau habis, gamaknye..)

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Love pun selalu letak kelapa parut yang telah disangai untuk cekodok pisang. Pass me a one whole plate pls :)