My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, October 25, 2010

Apple Streusel Cake with blackcherry jam

Salam kembali setelah beberapa hari kita senyap ja....kek ni baru ja buat petang tadi, buat kudapan anak2 balik dari sekolah. Resepi amik dari blog Joyofbaking
Emmm....sedapnyer kek ni..tambah2 yg streusel topping tu, ranggup, manis dan lemak...hi.hi...dapat kat si kecik, dia dok kutip makan tang atas tu dulu

Jom ida cerita sikit pasal kek ni.......bawah sekali kek la,pas tu hirisan epal, pas tu pulak sapuan jem blackcherry & atas sekali streusel dia la. Amik ko...2 biji sekali buat ( buat 2 adunan ). Tau je la, satu biji sekali hadap je budak2 ni..kalau balance pun seketul 2 je tinggal. Jom tgk resepi dia yg setengah ayat dia dah ditranslate ikut kefahaman ida. Pas tu ida tambah jem blackcherry sikit....saje nak abihkan stok la ni

Bahan Streusel topping :

  • 1/2 cwn / 65 gm tepung serbaguna
  • 1/2 sdteh ground cinnamon/serbuk kayu manis
  • 3 sdbsr/40gm butter tanpa garam yg sejuk dipotong kecil2( ida pakai butter biasa je )
  • 1/4 cwn /70gm gula perang.......ida kurangkan kpd 50 gm
  • 1/4 cwn /20gm kacang hazelnust/walnuts/pecans...yg dipanggang......ida tak panggang pun
cara-cara :

  • di dalam mangkuk bsr campurkan tepung bersama serbuk kayu manis. Masukkan butter...ida ramas campuran ni sehingga menjadi crumble/serbuk
  • Lepas tu masukkan gula dan kekacang...gaul rata dan ketepikan dahulu

Bahan adunan kek:
  • 1 cwn /130 gm tepung serbaguna
  • 1 sd teh baking powder
  • 1/8 sdteh garam.....ida letak 1/2 sd teh
  • 1/4 cwn /56 gm /4 sdbsr unsalted butter.......ida guna yg biasa je
  • 1/2 cwn /100 gm granulated white sugar
  • 1 telur saiz besar
  • 1/2 sdteh essen vanilla
  • 1/3 cwn /80 mls susu....ida pakai susu segar
  • 2 biji bsr Granny Smith Apple....ida pakai epal hijau kat jepun ni dlm 1/2 biji besar......buang kulit & hiris nipis2
  • Bahan ida tambah...sedikit jem blackcherry utk sapu pada atas lapisan epal nanti
cara-cara:

  • Panaskan oven dahulu pada suhu 177 C.........ida letak suhu 180 C selama 15 minit. Sapu loyang dgn butter dan alas dasar loyang 20 cm/8 inch dgn parchment paper/cooking sheet
  • Di dalam mangkuk berasingan, ayak tepung bersama baking powder dan garam
  • Di dalam mangkuk berasingan juga, pukul butter sehingga creamy & smooth
  • Masukkan gula dan pukul lg sehingga ringgan dn gebu
  • Masukkan telur & essen vanilla ...pukul lagi
  • Masukkan campuran tepung berselang-seli dgn susu dan pukul sebati sahaja
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang dan ratakan dgn spatula
  • Aturkan hirisan epal ke atasnya, kemudian sapu jem/tompok2 kan dgn jem dan tabur streusel topping
  • Bakar selama 45-50 minit
  • Ida bakar selama 38 minit sahaja pada suhu 170 C

6 comments:

anie,Nagoya said...

pagi2 dah bertandang ke umah org..isshhh..tak malu..huhuhu..smlm kita pun wat kek.tapi tak jadi n hangus..iisshh...bab kek kita tak pas sgt..nak wat lagi..sbb ari ni cuti..Akira demam...yahuuuuuuu

Mas said...

kak ida, seddapnya kek tu...nak sikitt...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ida..lamanya x brtandang ke umah ida...nk sampai umah ida nie kena booking tiket AIRASIA tau...sbb jauh.hikhik

hana said...

salam ida..sihat ka tuu? lama tak mai sini.. kek2 yg jenis gini mmg ler teramat sedap! kompom dah abes niH!

ijayuji said...

Salam kak ida!!!! kita dtg bwk bars comgo made in siam tuk akak TAPI akak kena tukarkan dgn kek kat atas nun :D akak sihat ke? kita ni dtg pakai mask akak jgn bimbang tak jangkit punyer hihihi

Ida Ddapur said...

to anie...la apasal lak leh hangus kek tu....terlebih letak time kut anie..hi..hi mcm la ida ni tak der pengalaman kek hangus...dulu2 kat m'sia, uat kek,kek hangus..pas tu nak salahkan oven tu la pulak...padahal tuannya tu ha...tak per buat & buat lagi sampai jd

to mas...amik, amik dlm gambo ni

to atie...cian ye...jauh ye kak nak sampai sini..time kasih la walau jauh2 pun dtg jugak

to hana....sihat aja..kita pun tak sempat b'tandang umah kekawan...sibuk aja..entah la
,ya betul! mmg sodap kek versi gini...ha..ha mmg dah abih pun smlm

to ika...wahh bwk congo bars erk...aduh waduh tentu enak banget...TAPI tukarannya ngak ada ika, kek itu udah abis
akak sihat2 aja...ika tak sihat erk..muga cepat sembuh ya