My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Wednesday, October 27, 2010

Kuih Bakar Hijau

Selamat malam semua.......tgh melayan mata yang tak ngantuk ni...apa nak buat..kerja rumah, ahhh, tak abis2..esok la pulak sambung. Salah satu kuih kegemaran keluarga sejak di M'sia lagi tambah anak2....rasanya kat dapur sape2 pun ada kuih ni......selalu buat sbb tak susah, baru kali ni kerajinan nak snap pic..

Bahan-bahan :( utk loyang 20 cm )

  • 2 cwn tepung gandum
  • 4 biji telur
  • 2 cwn santan pekat.......ida pakai santan segera dalam tin, sbb itu jer la yg ada kat sini
  • 2 cwn air
  • 1 cwn gula
  • 1 sdteh garam
  • 1/2 sd teh essen vanilla
  • sedikit bijan utk tabur
  • sedikit pewarna hijau

cara-cara:

  • Masukkan semua bahan dalam blender dan blend hingga sebati
Atau
  • Dalam mangkuk besar, pukul sikit telur ngan whisker lepas tu masukkan 2 cwn air dahulu, kemudian tepung gandum......kacau dgn whisker hingga sebati@tidak berketul
  • Kemudian baru masukkan santan dan bahan2 lain ....kacau lagi hingga sebati & tidak berketul
  • Sapu loyang dgn marjerin/butter/minyak@alas dengan cooking sheet/baking paper
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang.
  • Tabur rata atasnya dgn bijan
  • Bakar dalam suhu 200C lebih kurang 45 minit@hingga masak
  • Jika nampak kuih ni naik menggunung bila dekat2 nak masak, tak perlu la risau, ia akan turun kembali rata apabila beberapa ketika dikeluarkan dari oven
  • Biar ia sejuk sedikit baru senang dipotong

7 comments:

Nuridah said...

Salam Ida,

sedapnya kuih bakar tu...kak nur nak sepotong wat sarapan pagi boleh??

ijayuji said...

Salam kak ida!! kita sukeeeee kueh bakar! nak2 yg itam legam kat atas dgn tepi tuuuuuu mmg kita ungkil2 dulu yg tu :D lama jugak tak buat kuih bakar niii, nanti nak buat jgklah! :D

anie,Nagoya said...

Ida...kat dapur kita tak de lagi..hihihi..suka kuih tu.n n n n...tak penah buat.isshhh...byk tul nak yg nak cuba...aaarrrr.....kalo perut ni leh main tukar2...nak jebuat tu, buat ni...

anie,Nagoya said...

eh?!..daj Ijah pggl ko kakak.makanya kita lbh tua dari Ida...hihihi...tak kisah le ye.nak pggl kakak ke....kkanie no hal (^_^)

izahdaut said...

kak idaa...lawo nya potongan kuih tu....kerak atas tu yang menggoda tekak..warna pun lawo..eh serba serbi la mengiurkannn

Mas said...

cantiknya kuih bakar tu berkerak....pandai akak bakar...

Kamalia said...

kak ida..samela kuih kite..cume sy nye versi bolat bolat..bakar dlm muffin casing jek..cantikla akaknye kuih ni..sy nye xberapa sgt..