My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, November 1, 2010

Marble Banana Cup Cake


Emm....dah lama benar tak buat kek jenis bercup nihh.....dulu2 sebelum pandai berblogger ni, rajin gak buat. Edit sedikit dari resepi kek pisang sempoi hari tu, tambah tepung jagung sikit.......rasanyer tekstur dia lebih halus dari kek pisang sempoi haritu. Buat marble cincai2 jer ni. Bakar petang semalam, hari ni hubby & anak2 siap buat bekal lagi. Emm sedapnyer.........bila makan, macam tak jumpa bertaun.

Bahan-bahan :

  • 170 gm pisang dilecek
  • 160 gm tepung gandum
  • 40 gm tepung jagung
  • 180 gm gula
  • 3 biji telur
  • 120 mls minyak masak ........ida guna vegetables oil
  • 1 1/4 sd teh baking powder
  • 1/2 sd teh soda bikarbonat
  • 1 sd teh garam halus
  • 1/2 sd teh essen vanilla
  • 2 sd bsr susu tepung.......amik susu si kecik kat umah
  • 2 sd besar serbuk koko @ boleh bubuh coklat emulco

Cara-cara:

  • Ayak tepung2, susu tepung bersama bahan penaik dan garam
  • Pukul telur hingga betul2 kembang, masukkan essen vanilla dan gula......pukul lagi
  • Masukkan bahan ayak tadi, kacau sebati @ pukul perlahan sehingga sebati
  • Masukkan pula pisang lecek dan minyak sayur tadi......kacau sebati/pukul perlahan
  • Bahagikan 2 bahagian, satu bahagian di ayakkan serbuk koko ke dalamnya .....kacau sebati
  • Sebelum itu panaskan oven terlebih dahulu lebih kurang 15 minit
  • Sediakan paper cup, sudukan berselang seli adunan plain dan adunan coklat 3/4 penuh paper cups tersebut.
  • Bakar pada suhu 170 C selama 20 minit.

7 comments:

izahdaut said...

akak... lawo la kek kecik2 ni..sukee

K.Nor said...

senang nk ngap :)

Kamalia said...

kak ida..nmpk sedap..sennag je nak msuk mulut sebijik camtu..

deeTha H said...

salam kak,
mau dong, 3 cup boleh? :D

nOOrsha said...

kak ida cntiknye marble cupcake tu...admire tul, nmpak sedap jer....

anie,Nagoya said...

kkanie dah lama tak wat kek jenis cup ni.rs ada le lbh sethn..hihihi...dulu selalu wat kek epal cup..senang.resepi ntah kemana...

Ida Ddapur said...

terima kasih ...terima kasih semua dia atas kunjungan ..tuan rumah tak leh tulih panjang2 nih...ada kerja nak buat..