My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Friday, May 18, 2012

Kuih Cek Mek Molek

Salam....selalu buat sebelum2 ni pakai campak2 jer tak sukat...kadang2 terlembik, kdg terkeras....lepas tu baru rujuk resepi kak liza ni...ok dh.

Resepi : Chef Hanieliza
Bahan
  • 500 gm keledek
  • ½ cawan tepung gandum ...( - + ) kdg2 ida lebihkan sikit
  • ½ cawan gula
  • garam
  • Minyak untuk menggoreng
Cara
Rebuskan ubi keledek dengan sedikit garam sehingga lempuk.( ida kukus jer )
Buangkan airnya dan lenyek sehingga lumat.
Gaulkan dengan tepung gandum.
Bentukkan bujur dan masukkan gula pasir dalamnya dan bentukkan memanjang supaya nampak bujur.
Panaskan minyak dan goreng terus di dalam minyak yg banyak sehingga kekuningan.
Angkat kuih dan toskan minyak. Hidangkan. 
Cara nak masukkan inti gula, lepas isikan gula, tutup rapat2 dan bentukkan bujur cam dlm gambar. Alah sumer dh terer dh ni...

Amik gambar malam2 aja ni...gambar udah lama
terima kasih byk2 kpd yg sudi terjah sini w/pon tuan rumah tak sempat nk BW ...huhuu

13 comments:

nur easy said...

moleknya.. ;)

Asyifa Mustaffa said...

comey blaka cek mek moleknya...
sy buat slalunya gedabak je bsor...mmg x molek lnsung kjadiannya...hehe....

Gee® said...

yummy!! nak cek mek 2 ketol...

ady said...

as-salam Ida
cek mek molek ni kuih negeri kelantan ke Ida...npk sedap kuih ni..

Mamasya said...

Salam Ida.lamanya tak singgah dapur Ida. kuih cek mek molek ni sedap dan paling senang...sesuai buat minum ptg.

Amie said...

Memang molek sungguh...senang nak makan!Kecik2...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Ida...
hmmm kalau dekat nk jgk mama rasa kuih cek mek molek nie...

norhanim md zain said...

Sedap ni makan panas panas:-)

JaSSNaNi said...

as salam ida... sedap nya kuih cek mek molek ni... lagi2 nampak semua comel2 loteh belaka... geram..

Nieza said...

belum pernah buat lagi kuih ni..teringin pula nak mencuba:)

tun_telani said...

salam kak ida.. lama x makan cek mek molek.. adunan dia x melekit2 mcm keria ye. tun ingatkan sama je doh dia.. tp nmpk elok terbentuk tu.

~~zana@pb~~ said...

Suko sokmo kuih ni.....hehe...mklum ler hubby org kelate.

nurr khabman said...

kak..tq.
sy amik resepi dari akak ni.
tengah cube2 balajar buat buat kueh.