My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Wednesday, June 23, 2010

Bun Coklat

Resepi bun coklat ni saya dapat dari mamafami.fotopages(Chocolate buns Hanieliza)....resepi asal adalah resepi Kak Hanieliza......thanks.Inilah dia gambar pertama hasilan ke-2 roti dari my new BM.....sudah penat uli tangan,nak kena ada pembantu.Sekarang dah senang la kerja sikit...mesin ni yang tolong menguli.Thanks to my hubby kerana belikan mesin ni.Katanya....selepas ni macam -macam roti la umi boleh buat. Insyaallah....inipun masih dalam percubaan,masih tengah belajar2 lagi .
Yang ni pulak....saya buat versi bakar sebiji-sebiji dari doh yang sama,lagi gebu....sebab dia punya cukup ruang untuk mengembang.Kat dalam tu saya letak inti coklat...emm marvelous!
Sekarang kita lihat macammana untuk buat roti ni...buat roti ni sebenarnya kena banyak bersabar,tak boleh skip step tu..nanti tak jadi pulak dia.Resepi kat bawah ni sama sahaja dengan kat mamafami.fotopages tu cuma caranya berbeza sedikit sebab saya guna BM.


Bahan-bahan:

Bahan A:
500 gm tepung roti
30 gm susu tepung
20 gm serbuk koko
100 gm gula
11 gm yis segera/ 1 paket yg 11 gm
1 biji telur(saya pakai saiz m).....pukul sedikit dgn garfu

Bahan B:
250 mls air
80 gm marjerin(saya pakai 40 gm shortening&40 gm butter)
saya tambah 1/2 sudu teh garam

Bahan C:
Apa-apa coklat yang bulat/ketul2 4 segi untuk di buat inti

Cara-cara:(used BM)

1.Keluarkan acuan BM,first masukkan air ke dalamnya,diikuti dengan telur(pukul sedikit ngan garfu dalam bekas lain),gula,garam,butter+shortening,susu tepung,serbuk koko,tepung dan last sekali yis.Letak semula acuan BM ke dalam BM mesin dengan betul.

2.On kan BM,pilih menu yang sesuai kemudian tekan start.Saya pilih menu yang masa 1 1/2 jam.Jangan risau BM akan mula menjalankan tugas dia hingga selesai.

3.Setelah cukup 1 1/2 jam@masa yang tertera di BM menunjukkan 0,boleh la keluarkan doh,tumbuk2 untuk keluarkan angin.

4.Bahagikan/bulatkan doh lebih kurang 20/50 gm setiap biji(saya agak2 jer....sebab agak2 ni la saiz bun jadi terlebih besar...dia tak boleh mengembang sangat semasa dibakar dalam loyang,kalau bakar sebiji-sebiji ok la)

5.Masukkan inti coklat di dalam setiap bebola roti tersebut,tutup rapat-rapat.Bulat2 kan semula.

6.Setelah siap buat bebola,aturkan sedikit rapat dalam loyang hingga penuh.Jika nak bakar sebiji-sebiji dengan menjarakkan bebola ni pun boleh.

7.Biarkan bebola roti ni naik dua kali ganda dahulu sebelum dibakar.Tutup bebola2 roti ni dgn kain lembab yang bersih.Sebelum tu panaskan oven terlebih dahulu

8.Saya bakar pada suhu 170 C...selama 20 minit(utk bebola roti yang diaatur sedikit rapat2 dalam loyang)

9.Untuk bebola roti yang diatur berjarak...saya hanya bakar kurang dari 20 minit/dlm lebih kurang 15 minit.

10.Setelah masak,sapu/gliskan permukaan roti dengan marjerin/butter untuk nampak berkilat.

Cara-cara uli tangan:

Campurkan semua bahan A & gaul sebati.

Kemudian masukkan air,garam & gaul sebati.Akhir sekali masukkan marjerin/butter/shortening,uli hingga sebati,lembut & tidak melekat di tangan ( lebih kurang 10 minit) kalau BM dia uli lama sikit....ada dlm 1/2 jam rasanya.Penat jugak menguli tangan ni.

Rehatkan doh lebih kurang 1 jam/naik dua kali ganda.Tutup bekas dengan plastik.Selepas 1 jam,tumbuk2 doh untuk keluarkan angin.

Ulangi langkah guna BM dari no.4 dan seterusnya seperti di atas.




0 comments: