My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Wednesday, June 30, 2010

Kuih Ketayap

Ni salah satu kuih kegemaran keluarga....kalau kat M'sia memang selalu beli.Kalau beli nasi lemak mesti combine dengan kuih ketayap ni.Emm...kat sini nak tak nak terpaksa la buat sendiri.Untuk buat intinya pun terpaksa guna kelapa kering.Hentam la labu...janji ada rupa macam kuih ketayap.
Bahan-bahan A(kulit)
2 mug kecil tepung gandum
3/4 mug kecil susu segar
2 mug kecil air
1 biji telur(saiz B)
1/2 sudu teh garam
sedikit essen vanilla
sedikit pewarna hijau
1sudu teh baking powder(untuk bagi sikit kedutan pada tekstur kulit kuih ni)
Bahan-bahan B(inti kelapa)
1 1/2 mug kecil kelapa lembut(saya pakai kelapa kering je)
2 sudu besar santan pekat dlm tin/kotak(jika menggunakan kelapa kering)
1 keping gula melaka
1 sudu besar gula ( tambahan jika untuk lebih manis )
sedikit garam
1/2 mug kecil air
Cara-cara
Masak bahan B dahulu<....>
Masak gula melaka, gula bersama air hingga hancur.
Masukkan garam,santan pekat jika menggunakan kelapa kering..kacau sebati
Akhir sekali masukkan kelapa & kacau hingga sedikit kering( jangan terlalu kering sangat )
Biarkan sejuk.
Bahan A<....>
Masukkan semua bahan ke dalam blender.Blend hingga sebati
Panaskan kuali leper non-stick,sapu sedikit minyak.
Ambil adunan menggunakan senduk kecil,tuang di tengah kuali kemudian ratakan nipis bulat menggunakan bawah senduk tersebut...agak-agak la ye saiznye
Ulangi langkah tersebut hingga habis.
......sambil buat kulit,boleh terus masukkan inti kelapa dalam kulit yang sudah masak & gulung kemas-kemas.SELAMAT MENCUBA

5 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ida..
t.kasih follow akak yer.. kat sini pun tak kurang menariknya.. byk resepi yg buat akak teruja.. nnt akak follow juga yer..
akak tak pernah dok di perantauan.. ida tersalah baca atau tersalah faham ni agaknya.. hehee.. kalau merantau dlm malaysia tu adatlah kan.. hehehe...

Ida Ddapur said...

wasalam....nak panggil kak Madihaa ya..oohh mungkin kut,tersalah..hi..hi..sorry2,sila2 dialu-alukan..
terima kasih krn sudi jenguk laman ida yg masih tak seberapa ni..
Ida pun teruja tgk koleksi resepi dr laman akak

hana said...

salam ida..
dapnyer ketayapp! lama tk buat! ade lg tak? nak tapau utk bekpes esok! hihi

Ida Ddapur said...

wassalam....Hana hi..hi,kat sini baru buat sekali,sbb takut kalau guna kelapa kering tak sedap...tapi bila dah try,emm..sedap jugak.beginilah hidup merantau pakai je la apa yg ada..kalau tdk,tak merasa la..buat hari tu,kejap jer licin kena serbu..maklumla diaorg dah lama tak mkn kuih ni.

anie,Nagoya said...

yu..huuu...time kasih Ida..sudi follow kita.ime acih...kita tk penah buat kuih ketayap.sbbb...masakkan mesia tk bape sgt..n sememangnya..tk pndi masak..hihihi....