My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, June 14, 2010

Marble banana pancake

Saya buat hari tu untuk anak-anak minum petang.Bila balik dari sekolah mesti diorang cari sesuatu untuk makan.Semua kelaparan....Uminya kena la masak sesuatu, so menu kali ni ialah marble banana pancake.Budak-budak ni masak apa pun habis...sekelip mata dah licin,kadang2 nak kena simpan siap2 untuk bahagian abahnya makan.Untuk resepi boleh la rujuk di bawah,saya ubah sedikit dari resepi kek pisang ni..menjadi jugak,kira ok la
Bahan-bahan:
(A)
1 1/2 mug kecil tepung gandum
1/2 sd teh soda bikarbonat
1 sd teh baking powder
*ayak bersama
1/4-1/2 mug kecil gula halus
1 sudu bsr susu pekat manis
1/2 sd teh garam
2 biji telur
2 biji pisang dilenyek halus
1/2 sudu teh essen vanilla(optional)...saya tak letak,dah habis stok dr M'sia
1/4 mug kecil minyak sayur/minyak jagung
(B)
1 - 1 1/2 sudu besar serbuk koko.....utk ditambah ke dlm adunan yg telah diasingkan


Cara-cara:

Ayak tepung bersama bahan penaik

Pukul telur hingga betul2 kembang,tambah gula,essen vanilla pukul lagi

Masukkan susu pekat,garam,pisang,minyak..kacau sebati

Masukkan tepung bersama bahan penaik tadi sikit2&kacau sebati

Asingkan 1/4 daripada adunan untuk ditambah dgn serbuk koko

Panaskan kuali leper non-stick.Sapu sedikit minyak(jgn terlalu banyak,jika terlebih sapu dgn tisu bersih..jika tidak warna permukaan bawah kuih ini tidak akan sekata)

Cara masak..cedok dgn sudu adunan plain,buatkan seperti lempeng kecil di dlm kuali tersebut,kemudian cedok pulak adunan coklat..tuang diatas adunan plain tadi & cedok adunan plain sekali lagi..tuang ke atasnya.Dalam satu kuali leper,boleh masak lebih kurang 3 biji sekali.

Tutup kuali supaya kuih cepat masak.Masak dgn menggunakan api perlahan shj.Selamat mencuba....sekali sekala ubah selera,sedap jugakk.


2 comments:

a'thiqah said...

bestnya kak ida masak best2 setiap hari~

Ida Ddapur said...

ala...tak der la tiap2 hari,kdg2 msk simple2 je