My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Sunday, August 7, 2011

Kuih Cara Perantau


N3 hari ni agak berdesup2 sikit dari HCT, sbb n3 yg ni cnp jer......kuih cara manis mmg sedap dimakan, nak2 bulan puasa. Kuih feberet anak2. Kuih cara berlauk pun sedap, lama tak buat...nak buat inti malas la pulak. Kuih cara manis ni pernah buat dulu, so ida cnp jer dari n3 lama...sbb nak cepat ni.
Pakai acuan takoyaki jer ni, haiii...kuih takoyaki pun lum sempat lagi nak n3 kt sini.
So, tak nak lengah2 jom tgk resepi.....

Bahan:( ida buat double dari adunan kt bawah )

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan air
  • 1 biji telur
  • sedikit essen vanilla
  • 1/2 sd besar gula
  • 1/2 sd teh garam
  • Beberapa titik pewarna hijau
  • gula secukupnya sebagai inti
Cara-cara:
  • Masukkan semua bahan dalam blender, blend sehingga sebati @ di dalam bekas kacau bersama semua bahan dengan menggunakan whisker sehingga sebati dan tepung tidak berketul.( tapis jika nmpk masih berketul )
  • Panaskan acuan kuih cara.
  • Sapu sedikit minyak pada setiap lubang acuan *
  • Tuangkan adunan 3/4 penuh @ letak hampir penuh pun ok ke dalam setiap lubang acuan.
  • Biar seketika sehingga nampak bahagian tepi kuih mula sedikit masak, baru sudukan 1/2 sd teh gula pada setiap kuih tersebut.
  • Tutup acuan untuk kuih lebih cepat masak.
  • Setelah masak, cungkil keluar kuih cara tadi. Ulangi langkah yg bertanda * dan seterusnya sehingga adunan habis.

Rupa dia berbeza sikit la dari kuih cara kt M'sia, licin jer bahagian bawahnya. Tak per la kan, janji rasa sama.

Ni la acuan kuih takoyaki jepun tu....senang, sambil duduk2 boleh buat kuih cara sbb pakai eletrik.
Psttt:Kuih yg dh masak akan bertukar kaler hijau gelap sikit......cuba tgk beza kaler kuih yg kt tengah tu, yg tu belum masak lagi...Selamat Mencuba Dari HCT

24 comments:

nOOrsha said...

salam kak.... sedapnye kuih cara..peberet hb nih.. kak, suke sy tgk acuan takoyaki tu..huwaa..bileler nak dapat satu... kikiki...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

owh akak pakai acuan takoyaki rupanyer ayu hold x buat lagi sebab x der bekas nak buat

tun_telani said...

sedapnyer kuih cara.. tun suka makan! tp xde acuan.. uhuk uhuk... byk sebenarnya acuan2 yg dlm queue.. slow2 la tambah stok dapur. sementara xde acuan tu, jamu mata je laa dulu.

Wanieyra said...

salam.

Tak terfikir acuan takoyaki ni boleh bakar kuih cara. Nanti nak try juga le. Tak delah acuan ni terbiar je....nak buat takoyaki malas sikit

Asmara said...

senang jugak kan kak ida. sib baik ada acuan takoyaki tu. hihi.. saya tutup atas dia guna pan untuk yaki soba tu. dia ada 3 in one kan! cepat sikit masak atasnya. :D

ijayuji said...

Salam kak ida! kita pun buat pakai acuan takoyaki tp kita tutup atasnyer guna alumunium foil hihihi.... cara lauk kit makan cara manis ni kita jakun2 lagi hihihi...

nuwairani ismail said...

alahai...kiutnya buat bentuk takoyaki...hihih

Cheq Sue said...

bukan tergoda dengan kuih...tapi tergoda dengan acuan tokoyaki tu... he he he

アヌム ちゃん said...

sedapnyaa..aa nak gk buat..tp x cukup bhn2nyaa..huhu..

Acik Erna said...

Assalam ida..teringin nak makan kuih cara manis ni..

Amie said...

Ida,
guna acuan takoyaki pun tak kisahlah dik, kalau dah teringin nak makan, otak pun kreatif je nak hasilkan dalam apa bentuk pun, yang penting adunan asal tetap sama...sekurang-kurangnya bila makan tu rasa terubat rindu kg halaman, betul tak?

K.Nor said...

wahh lawonyer acu takoyaki ida tu.. :)

Ayu said...

Assalam ida, dah lama akak tak buat kuih bakar aka cara ni..nanti nak buat jugalah..

Ucu Faridah said...

kuih cara manis ni kalau silap gigit alamat gula meleleh le jawapnye...sama lah skrang ni mcm nak meleleh air liur tengok cara ida ni....

Anna Qawina said...

tak pernah buat sbb takde acuan..kalau gun acuan tat tu pastu bako guna oven jadi tak ek? hehe

Naz said...

Ida, cantiknya acuan tako tu.. Kuih pun jadi cantik menarik jer..Ni kuih kegemaran hubby Naz.. Naz suka yg berlauk punya...

Mamasya said...

Kuih cara antara kuih favorit bulan Ramadan...suka cara gula ni.berkenan dgn acuan takoyaki tu...senang boleh masak byk2 kuih cara sekali gus..

AI said...

- comel je cara nye sama cam acuan nyer...dan org nyer...hehe

Juwita Jamaludin said...

kak ida.. lawa kuih cara akak.. akak guna yang letrik ye. ita li yang atas dapur..:) kena buat gak ni ramai yang tayang kuih cara ni

Lovely Kitchen said...

jadik jer asal creative kan...

Ida,Japan said...

shaa....suka erk acuan tako ni...ia akan diangkut balik m'sia satu hari nanti

Ayu....ye ayu, asal bole, jadinyer

Tun...pelan2 la tun, lengkapkan brg dapur...bila2 bole beli acuan kuih cara lak

ira...boleh aja ira, cuma bentuk jer lain sikit..alah, asal rasa nya sama, drpd dok tersimpan jer acuan tu

As...ye as, 3 in 1, senang nk basuh,tutup lagi cepat msk kuih ni

Ida,Japan said...

Ikaa....ohhh, dia pun uat pakai acuan cam ni gak errkkk...dua2 pesen k'ida suka ika..kalau mkn cam tak leh berenti

nani....sarang ni jer la yg ada, janji rasa sama nani, nk uat selalu kuih tako pun, jemu gakk

sue..terguda erkkk..kt m'sia ada jual tak haa..tapi mmg akan diangkut balik m'sia sama nanti

anum...anum tak der acuan la ni, bila2 bole beli gak....bole uat kuih cara ni

k'erna..ida suka sebenarnya kuih cara manis, anak2 lagi la kak..feberet

Ida,Japan said...

k;amie...betul tu kak,at least dpt gak mkn, walaupun rupa seakan sama jer...lagipun kuih ni tak susah mana nk buat, kena duduk jaga dia la sikit masa tgh msk tu


k'nor....lawa erk kak...3 in 1 kak, boleh bukak, senang nk bbasuh

K'ayu...buat ler nanti kak, posa2 ni menda2 gini sedap masuk mulut

Ucu..........masa mkn, nk kena ngap sume sebiji masuk mulut..jgn tercekik udah la tu,

Ida,Japan said...

anna qawina.....tak der acuan erk..kalau bakor, jadi kuih bakar la pulak kut he..he


Naz....cute kn acuan dier...ohhh, naz suka yg berlauk ke, ida pun suka gak..cuma nk godeh inti malas masa tu..lagipun dh tak cukup masa


AI...ishhhh..malu ler kena puji2 ni...puji kuih udah ler,TQ

Mamasya....mmg2, senang pakai acuan ni, duduk2 dh bole msk,pas tu byk ketui lak bole msk

Ita....beli yg eletrik senang sikit ita, bole duduk jer masa msk kuih ni.

E-na....terpaksa creative bila dok kt sini kn, kalau tidak, tak merasa ler