My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Wednesday, July 6, 2011

Keropok Lekor 2

Sebenarnya dah banyak kali buat kopok lekor ni, yang ni dah lama buat juga, cuma kali ni ida kurangkan sikit tepung ubi kentang kpd 150 gm, sukatan bahan-bahan lain adalah sama sahaja seperti resepi sebelum. Untuk kali ni, tekstur dia lebih lembut sikit dari yang dulu.
Boleh la kan sekadar melepaskan rasa kempunan nak makan, tapi tak leh la nak lawan kopok lekor T'ganu tu...
So, lepas yg ni ida stop dulu buat kopok lekor, sbb dah rasa nk termuntah dah mkn.....mmg sejak buat kali pertama hari tu, terus menerus jugak la buat.....rasa cam dah jemu sangat, tambah-tambah lagi orang tukang buat ni..Sampai macam ni sekali kn
Sekali lagi ida copy resepi sebelum ni kat sini........cuma ida tukar sukatan tepung katakuriko jer.
Insyaallah, ada kelapangan nanti, ida pergi ronda2 satu dunia.....b/walking la.

Bahan-bahan :
  • 1 kg isi ikan...dikisar ( ida beli isi ikan yg telah siap dikisar dlm 5 pkt )
  • 180 gm tepung 'warabi mochi ko' @ boleh pakai tepung sago
  • 150 gm tepung 'katakuriko'( tepung ubi kentang )
  • 1/4 sd teh baking powder

  • * kalau kat di M'sia, boleh pakai tepung sago dan tepung ubi kayu ATAU just letak tepung sago sahaja

  • 2 - 2 1/4 sd besar rata garam lebih kurang @secukup rasa
  • 6 ulas bawang putih...ditumbuk/dikisar halus @ lebih kurang 1 sd bsr yg telah dikisar
  • Tambahan sedikit air jika adunan keras....rasanya tak tambah pun dh ok sbb kalau lembik susah nk bentukkan.
  • 1/4 sd teh serbuk ajinomoto

  • CARA-CARA:

  • Campurkan semua bahan2 di dalam bekas yg besar kecuali air..uli / gaul sehingga sebati.
  • Pakai sarung tangan plastik jika tak mau lekat kt tangan
  • Jika keras baru tambah sikit air, kalau dah ok, tak perlu tambah.
  • Didihkan air separuh periuk...kalau boleh gunakan periuk yg agak besar sikit.
  • Masukkan sedikit tepung gandum/apa2 tepung ke dlm mangkuk kecil
  • Sediakan papan pencanai / papan pemotong sayur pun boleh. Tabur sedikit tepung ke atasnya.
  • Letak sedikit tepung pada tgn/pakai sarung tangan plastik. Ambil sedikit dr adunan...bentukkan / roll memanjang. Saiz terpulang kpd masing2. Ulangi sehingga habis.
  • Rebus keropok yg telah dibentukkan tadi seketika. Angkat jika nmpk terapung..sejatkan.
  • Simpan di dalam peti ais jika tidak habis digoreng..
  • Potong bulat serong sebelum digoreng.

Ini versi ikan banyak punya!!!...kalau jual, mmg tarak untung...lugii lagi ada ni....so jual la dlm rumah sendiri. Untung ke, rugi ke...deng tak kisahh itu sume, janji sume kenyang dan puas hati dgn apa yg kita hidangkan...betul tak?


Nak tahu ngaper kali ni rupa dia gelap sikit dari yang dulu.......sebab ida beli isi ikan, balik simpan dulu dlm fridge, esok baru buat...memang ada beza kan.....


28 comments:

anie,Nagoya said...

kalo kat jepun ni ikan apa yg sesuai?

Ida,Japan said...

anie....ida beli isi ikan yg dah siap dikisar, senangkn! kan! he.he, campuran ikan aji dan saba rasanya....ida pun kalau nk perisi ikan nk buat...malas gak anie..ngaper, teingin ke? heeee

ady said...

as-salam ida
keropok lekor ni ida buat sendiri..rajinnye ida...ady kat singapura ni tak tahu buat...tahu beli aje kat pasar malam...ni dah ada resepi blh ady cuba nanti...kalau ikan tenggiri sesuai tak ida untuk buat keropok lekor ni..

ijayuji said...

Salam kak ida!! sedapppppppppppppppppnyerrrrrrr!!!! lama tak buat kopok lekor! malas tang nak ngisar dia n main2 dgn isis dia tuu tgn abis bau ikan! hihihi... alaaaaaaaaa..termengidam ni kak :D akak hantar seketul tu kak :D

AI said...

- bebudak suke...seb baik kt msia ramai org jual...hehe

Amie said...

selamat pagi ida,
rajinnya buat kepokleko.... tapi buat sendiri lagi sedapkan!kak amie suka bubuh ikan banyak2....

Cheq Sue said...

wah...kopok lekor jepun... aritu pernah buat sekali tapi rasa macam tak menjadi... sekarang beli ajelah senang... heeeeeeeeeeeeee

アヌム ちゃん said...

bestnya kalau dkt sini ada jkual kopok lekor..nak buat sendiri taktau la bila tu..huhuu

CT Delima said...

As'salam Ida

kak ct suka makan kopok lekor ni. kalau dah buat tak abis tu huluq2 lah kat kak ct ni...hihihi.

pernah buat sendiri memang sedap ikut resipi hana tu, buat tak hagak2 2adunan lepas tu makan ramai2 memang seronok :D

Ida,Japan said...

ady.....tehingin sgt nk mkn hari tu ady, tu yg ida buat....kalau kat sana senag kn ada yg jual....apa2 ikan pun boleh tuu

ikaaa....k'ida pun tak suka main2 isi ikan ni,malas pun ada heee.. sbb tu la akak beli yg dh siap kisar..sib baik ada jual cam tu..

Ida,Japan said...

AI..haaa, kalau kt M'sia beli aja..tak yah susah2

k'amie....buat sendiri mmg lagi la sedap drpd yg kt KL tu kak..tapi buat sendri tk bole lwn kopok ganu lagii...


sue.....mula2 akak buat dulu keras, lepas tu adjust sana sini...baru ok, sbb akak suka yg ikan byk gitu

Ida,Japan said...

anum...mana la ada jula japan anum, tehingin jugakk kena la buat sendiri


k'CT...kami anak-beranak suka sgt ngan kopok lekor ni...tambah budak2 ni..hantu mkn

Hanis MY said...

wow wiii bestnyaaa nanti nk cuba buatlah...

kzai said...

salam ita..wah wat keropok lekor sendiri..ni mesti sedap..blh bubuh ikan byk2...yelah dok diperantauan semuan kena wat sendiri kan...mane ade jual merata2 mcm dimesia..

Gee® said...

waaaa...tak pernah buat kepok lekor selalu beli aje...nak try buat sendiri laaa... thanks ida

Mas said...

rajinnya kak ida buat keropok lekor...
nampak sedapp la...

MOKCIK AZWA said...

Memang kompom la Ida ni pencinta bidang masakan...kalau tahap kepok lekor pun boleh buat dan masak sendiri..memang Azwa tabik springg!!
nanti nak cuba juga nie..walaupun selalunya, akhirnya, ke kepok lekor tok beng juga akan menuju akhirnya hahaha

Juwita Jamaludin said...

kak ida bagusnya beli ikan ang dah kisar.. sedap tu.. ita pun lama tak buat kak.. tambah panas2 gini penyakin m selalu datang na kedapur

lina_pg said...

Ida, setahu sy kalau kaler gelap tu sbb gyk isi ikan.rupa gelap sket tp mmg sedap terasa ikannya..rajinnya wat kopok lekor

Ida,Japan said...

hanis....bole buat hanis, kalau ada isi ikan yg dh siap kisar, lgi senang...

K'zai...ye la kak, apa2 tehingin kena buat sendiri jer la..siannkn

Ida,Japan said...

Gee....try jer kak, ida guma apa bahan yg ada kat sini jer


Mas...emm,sedap, ikan byk ni mas...


azwa...hari tu tehingin mengalahkn org pegnant...mula ikut resepi, cam keras..buat lagi, adjust situ,adjust sana..inilah hasilnya,

Ida,Japan said...

Ita.....ye ita, ada jual isi ikan dh kisar, sbb tu la smgt buat


Lina..ye la, kalau beli kt ganu..yg gelap2 tu yg sedapppp

kasihredha said...

wahhh
kepok lekor dah sampai kejepun :)
rajinnya ida :)

Ida,Japan said...

k'kasih..he..he,mcm ngidam bertahun kak,yg malas kena rajinkn jugakk

Asmara said...

alamak kak ida, sejak duk nihon ni baru 2x je buat. hehe.. beli ikan terus buat lauk, tak sempat nak jadi keropok. hihi..

Acik Erna said...

assalam ida..memang rajin ida buat keropok lekor..nanti nak cuba jugak lah..

Ucu Faridah said...

salam ida...
ucu pantang dgn keropok lekor ni...
entah lah tak tahu kenapa jadi mcm gini...
nk tau pantang nye ape...pantangnye jgn beli sikit..nanti x cukup, sbb rakyat jelata ramai...
ni dah ada resipi ida ni ..bolehlah ucu try buat..

Ida,Japan said...

Asmara....k'ida dh lebih 2x kali buat dah...sekarang nk stop dulu sbb dh muak sgt...


acik erna......rajin sbb tehingin kak...lebih pada org mengidam


Ucu.....ye la kn, sikit2 mana ada cukup, sbb menda ni sume sgt menggemarinya