My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Tuesday, July 5, 2011

Blueberry Buckle


Tatap aje lah gambar kek ini.....sebab dah jadi baja. Ramai sangat yang dah potong Q, baru hari ni, dapat masuk n3. Resepi dah lama intai kat umah hanamemories, katanya dia intai resepi kat 'foodnetwork'..... Ida terjumpa resepi ni masa pegi selongkar dapur hana dulu. Jangan marah ye na, ida masuk tak bagitau. Chop dulu, baru skrg kesempatan buat. Mekasih banyak2 ye na, izinkan ida kongsikan resepi kek yang sedap ni kat sini pulak.



Kebetulan musim blueberry datang kembali........tiba2 pulak teringat dengan resepi kek 'blueberry buckle' yg pernah ida tengok kat blog hana. Seru utk mencuba sgt kuat. Dah cuba, mmg sedap, lembut jer kek ni. Yang tak suka pulak, anak2 ida pi korek buang buah blueberry kat dlm kek tu huhuhuuu......


Ngaper namanyer blueberry buckle erk?......kena tanya tuan empunya resepi la nmpknya
CUMA streusel / topping atas tu ida punya tak bape jadi, sbb butter dah lembut sgt masa tu, tu yg tak jadi crumble sangat.

Sumber asal : foodnetwork

BAHAN:

CAKE
  • 1/2 cawan butter
  • 1/2 cawan gula.....ida lebihkn sikit
  • 1 biji telur
  • 1 sd kecil essen vanilla
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 1/2 sd teh baking powder
  • 1/4 sd kecil garam
  • 1/2 cwn susu segar
  • 2 cwn blueberry segar...ida cuma ada 1 cwn jer
Streusel Topping
  • 1/3 cawan gula
  • 1/3 cawan t.gandum
  • 1/2 sk cinnamon serbuk....ini ida tak letak, sbb anak2 tak suka bau dia
  • 3 sd besar butter tanpa garam ( guna butter yg sejuk dr peti ais ) ida guna butter biasa
CARA:

Cake
  • Panaskan oven suhu 350 F...ida panaskan pd suhu 180 C
  • Pukul butter bersama gula hingga kuning dan berkrim. Masukkan telur dan essen vanilla. Pukul lagi hingga kembang.
  • Ayak bersama, tepung, baking powder dan garam
  • Masukkkan ke dlm adunan tadi berselang seli dgn susu. Kacau rata. Alas loyang dengan baking sheets, ratakan, kemudian tabur blueberry ke atas adunan.
Streusel topping
  • Dalam mangkuk kecil, campurkan tepung, gula dan serbuk cinnamon jika suka
  • Masukkan butter dan kacau dgn garfu hingga menjadi crumble / serbuk.
  • Taburkan ke atas adunan kek yg telah ditabur blueberry tadi
  • Bakar selama 45 - 50 minit (ida bakar lebih kurang 40 minit sahaja sbb kek tak tebal )
  • Sejukkan di atas redai sebelum dihidangkan
.


20 comments:

ady said...

as-salam ida
ida.. npk sedaplah blueberry buckle tu..dengan blueberry yang segar memang sedap...kalau dapat rasa kan best ni..

kasihredha said...

sedapnya...
kali ni ada bunga rose orange :)

Ayu said...

Assalam ida, first akak tengok gamabr ida semakin hari semakin cantik tau..suka akak tengok..terpegun aje ..seronok nya kalau dapat blueberry buckel ni ya ida..agak2 kalau pos ke spore masih boleh makan lagi kan..hehe

AI said...

- budak2 selalu gitu kan...dia org nnti korek buang - kismis ke ape ke...

Nuridah said...

Assalamualaikum Ida

wah tergolek2 blueberi tu...anak kak nur pengemar blueberi....mesti enak dan sedap rasanya blueberry buckle.

Naz said...

Ida, tergoda tgk gambar2 yg ida letak.. Gambar yg ada buah blueberry tu..ishhh...nak menitik air liur ni..

Amie said...

Assalam Ida,
Kak Amie pantang tengok blueberry tau....alergik mata... heheheh gosok & cuci mata ajelah ye...sedapnya!

CT Delima said...

As'salam Ida

sedapnya kek ni walau dah jadi baja.. hehehe. kak ct suka buat kek tapi anak2 ni macam dah jemu nak makan kek lah. Kalau kak ct nak merasa sangat2 kena buat alah muffin lah kot. tak pun guna dalam loyang yang paling kecil jer..hihi

kat sini blueberry buckel tu mahal gilos..tu yang pikir dua kali nak beli.. hehehe

Asmara said...

a'ah la kak, kita pun ada lebihan blueberry lebihan pavlova tu. makan cengitu tak sedap sgt. tp tak cukup gak 2 cawan. hehe.. nak buat la separuh adunan pun boleh la kan. cam sng je. hehe..

Maira Anjami said...

salam kak ida~
nampak bestnye kek tu^^..teringin nk cuba bile2 lapang nanti..

Ida,Japan said...

Ady....mmg sedap ady, kt cini skrg dh musim dia


K'kasih...he..he, akak nk amik ler k...free ja tuu

K'Ayu....mekasih di atas kata2 mu itu, telah cuba setakat yg pandai dan mampu amik gambar, pas tu kn bukannnyer terer sgt...itupun kalau free dan rajin, kalau ida malas kn kak..gambar kureng la sikit
kalau pos kn kak, kita tak jamin, kalau sakit perut..ida tak tanggung ekkkeee

Ida,Japan said...

AI...sama la juga ye...aishhh

K'Nur....blueberry tergolek2 sbg back up filem kak..emmm, sedap, mmg sedap!

Naz...mekasih naz, bole la tu naz, ida tk terer sgt lagi amik gambar


K'amie....tengok puas2 kak jgn tak tgk..ida skrg ni cuba guna peluang yg ada dan nikmati puas2..balik mesia susah la nk cam ni lagi...blueberry entah jumpa entah tidak

Ida,Japan said...

k'CT.....ada erk, blueberry buckle kt m'sia, mahal giloss erk kak...buat sendiri jer la kak, puas mkn
Anak2 ida, bagi jer kek apa, sekejap jer licin kak...maybe diaorg ni masih kecik & tgh kuat mkn...


Asmara....dia wat pavlova erk...emm sedap tu, haa ada lebih2 blueberry tu, bole la buat kek ni pulak...bole aja buat 1 adunan, cuma kurang la blueberry dia


Maira.....cuba la maira, tak susah sgt, lagipun musim blueberry dh kembali kt Japan skrg ni...guna peluang yg ada cewahhhh!

ijayuji said...

Salam kak ida!!! sedappp mmg blueberry buckle ni! suke ada rasa masam2 blueberry pastu ada rasa mansi2 kek mmg nice! belum musim blueberry lagi kat sini tgk byk blackberry dgn berrys2 yg lain nak blueberry yg frozen byk hihihi...

Ida,Japan said...

Ika...ika pernah buat kn...mmg sedap, gabungan yg serasi..ooohhh lum kuar lg erk kt sana blueberry...tak per la, pakai berrys lain pun ok gak kn

Juwita Jamaludin said...

wah kak sangat cantik tmbah ada rose oren tu suka2.. cantik le blueberry buckle akak ni.. kemas je..

nuwairani ismail said...

kalau ada blueberry tu mesti wangi aje keknya..lbih2 lagi fresh blueberries

kzai said...

salam ida..wah x tahan tgk blueberry bertaburan tu..kt sini buah ni mahal sgt..berkira2 kalau beli...lg pun x berapa fresh..npk gebu je blueberry buckle ida ni..rasa nk sepotong

anymz said...

salam ida.teringat akak pernah teringin nak buat blueberry buckle dr blog hana tapi masa tu tak jumpa blueberry segar skang akak dah tau mana nak cari..nak buat jugaklah nanti..thnx ya ida..

Ozzy Choc D'Luscious said...

Salam kak ida, saya takda fresh blueberry tapi teringin nak buat..jadi saya guna blueberry filling...wahh sedap rupanya

thanks ya for the marvelous recipe ni

http://ozzyorange9768.blogspot.com/2011/10/blueberry-buckle.html