My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Thursday, January 26, 2012

Kuih Kaswi Gandum

Assalamulalaikum.......sorry pic agak kelam sikit sbb hari mendung semalam. Kuih minum petang smlm.

KUEH KASWI GANDUM 
Sumber : Izah Muffin Lover
Resepi : Chef Hanieliza.fotopages
TQVM utk izah dan chef liza


Bahan Sirap
5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
*Izah tambah beberapa helai daun pandan ( ida tak der)
Masakkan semua dan sejukkan
 

Bahan adunan:
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji/ubi/jagung
1 sudu kecil kapur kueh [optional]
Kelapa parut ( yang muda)...ida terpaksa guna kelapa kering jer
Sedikit garam
Cara:
1.Panaskan kukusan.
2. Ratakan sedikit minyak dalam loyang yang nak digunakan. [Lapikkan pelastik saiz loyang]
3. Bancuh semua bahan dan tapiskan. Tuangkan dalam loyang.( ida kukus dlm acuan kecik2 dan kukus 15 minit )
4. Masakkan sehingga masak [30 minit]
5. Tunggu sehingga sejuk baru bolih potong dengan pisau pelastik.

psst : kuih kaswi mmg mcm lembik sms panas, pasti sejuk suam2 dulu baru keluarkan dari acuan / potong
6. Kelapa muda digaulkan sedikit garam.
7. Lumurkan kueh yang dipotong bersama dengan kelapa tadi
.

Lama tak buat, dulu2 kt M'sia ada gak buat, tapi entah mana resepinya dh....kena la google semula. So ida pilih resepi yg ni. Sangat sedap kuih ni.......elok lembutnya. Ida pernah makan yg mak mertua kakak ida buat...fuhhh sgt sedapp, mmg pure org tua2 buat..tapi sayang, dulu2 tak rajin lak nk tanya resepinya....balik nanti ingat nk tanya kakak ida, kut2 dia ada simpan resepi kuih ni, sbb kakak pun pernah buat.

11 comments:

Tina Othman said...

nyum sedapnya, dulu2 selalu arwah je buat, tak pernah ambik tau pun

kekadang terasa nak makan beli je, tapi selalu rasa kapur jadi lain mcm rasa kuih ni

Kamalia said...

memang sedap kuih kaswi ni..sy penah buat tapi sekali jela..
cantik je gambar tu saya tengok..hehe

izahdaut said...

akakkkk.. meggoda la kak.. mula la gatal tangan nak mengkaswi pulak ni. hehe..memng sedap sangat. saya sukee

CT Delima said...

As'salam Ida

perghhh...fav family kuih kaswi ni. lama betul tak buat dan makan ni Ida. Kalau dapat yang lembik2 sikit mahu berketul2 juga k.ct makan.

tak kisahlah gambar tak cun Ida, yang penting rasa kuih tu yang sedap janji ada kan..hihi

nak juga rasa kuih kawi Ida, simpan sikit, jap lagi k.ct sampai eh..hehehe

Gee® said...

Thanks Ida, good idea...weekend ni k.gee nak buat...sedapnyaaaa

Mas said...

perhhhh....menggodanya tengok kaswi tu kak...
mas pun dah try resepi kak liza ni..
memang terbaikkkkk

Nuridah said...

Assalamualaikum Ida

menguder pepagi2 ni bila lihat kuih kaswi...tk kira la kaswi apa pun...mcm tingin nk mkn kaswi ni...alahai...ngendeng Ida sikit la..haha.

tun_telani said...

salam kak ida!! mmg sedap sgt2 kaswi gandum nih!!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

acuan dah ader but x pernah sempat nak buat pong ngeee....oishii sou

Liza said...

salam ida...lama betul akak xsinggah sini...
best la kuih kaswi, peberet akak n family ni...tp biasa buat main campak2 jer...senang, hihiihhi

Noorul0206 said...

saya pernah cuba mengkaswi ni tapi keras lah...lepas ni leh lah cuba resepi akak plak...favourite en Kanda ni...