My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, November 21, 2011

Ikan Pari Bakar Tomyam ringkas.......

Salam buat semua.......ikan pari hasil pancingan mrk di tepi laut hari tu, ada lagi balance buat bakar tomyam ringkas ni pulak...selain dibakar tomyam ringkas, ikan pari ni ida ada masak asam pedas jugak...lain siaran la ye


Resepi Ikan Pari Bakar Tomyam ringkas

Bahan-bahan:

  • 5 potong kecil ikan pari
  • 1 sb pes tomyam... boleh kurangkan atau lebihkan
  • Sedikit garam sebagai tambahan 
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Extra virgin olive oil ( minyak zaitun extra virgin ) / minyak masak biasa
Cara-cara:
  • Ikan pari dibersihkan
  • Gaul ikan pari bersama pes tomyam, serbuk kunyit dan sedikit garam sebagai tambahan
  • Perap seketika dalam 10 minit.
  • Panaskan sedikit minyak zaitun di dlm kuali leper ( beberapa titis jer )
  • Aturkan ikan pari dan bakar sehingga masak ke dua-dua belah.
  • ATAU boleh bakar di dalam oven / dgn dapur gas, atau juga dgn menggunakan bara api


p/s....mekasih byk2 kpd teman2 di atas komen2 pada n3 yg lepas....mmuahhhhh!!!

8 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

biler terjah sini wajib ayaq lioq meleleh (lap sat) :D....rindu nak makan ikan pari ni....kalo dekat mmg buat muka tembok mintak sket (mengalahkan org preggy gayanyer ni ngeee)

Amie said...

sedapnya....tumpang sekaki ye Ida...

Cheq Sue said...

sedapnya ikan pari tu kak ida...kalau ratah aje pun jalan tu.;

kasihredha said...

make dgn nyicoh sedak nih

rahel said...

Salam Kak Ida..
waaaa..tak tahan tengok ikan bakar tu..suka sangat..klu ada sambal belacan perah limau kasturi emmm mantap sangat..

quinnie said...

sedapnya...lagi ringkas lagi sedap kak...sukanya...hehehe...dah lamanya saya tak makan ikan bakar..huhuhu

Acik Erna said...

ida..ikan bakar lagi..memang sedap tu..tah bila la nak bakar ikan lagi ni..memang betul2 sedap nampaknya ..

NoorMasri said...

adussss sedapnya kalau dpt makan ni....