My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Wednesday, January 26, 2011

Spaghetti Bolognese
























Baru kerajinan nak snap pic menu ni......dlm rumah ni, ada yg suka dan ada yg tak berapa suka....yg paling gemar makan, si kecik tu...dia kalau adik beradik mee jer memang berselera makan. Cuba bagi nasi....lauk dulu yg dimakannya...pas tu nasi 2-3 suap dah tak mo....takkan nak makan mee jer dik oi....ida bubuh bahan ikut selera tekak ida jer ni....apa-apa pun jom layannnn....

Bahan-bahan : A

  • 250 gm spaghetti - direbus sehingga lembut, titiskan beberapa titik olive oil ke dlm air rebusan
  • toskan setelah lembut
Bahan-bahan kuah :

  • 300 gm daging lembu kisar......boleh dilebihkan
  • 1/2 labu bawang besar *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 3 hiris nipis halia *
Kisar bahan bertanda *
  • 1 labu bawang besar.....didadu halus
  • 1 biji tomato.........didadu
  • 1 botol sos pasta/435 gm....boleh dikurangkan
  • 3 sd besar sos tomato
  • 2 sd teh serbuk cili....boleh dilebihkan/dikurangkan
  • 1 sd teh serbuk lada sulah
  • 1 sd teh/lebih serbuk lada hitam.....yg kasar
  • 1 sd besar gula
  • Garam secukup rasa
  • 1 sd teh oregano
  • Opptional.....serbuk perasa kalau suka
  • Cendawan bulat ( shitake )....dipotong nipis
  • Sedikit air utk tambahan kuah...kepekatan kuah ikut citarasa masing2
  • Sedikit olive oil untuk menumis.....boleh juga pakai minyak biasa
CARA_CARA :

  • Tumiskan bahan kisar /bahan *sehingga naik bau/sedikit garing
  • Masukkan bawang besar, tomato yg didadu dan serbuk cili......tumis sekejap
  • Masukkan daging cincang dan serta bahan2 lain....kacau sehingga masak.
  • Tambah air jika kuah terlalu pekat dan teruskan memasak.
  • Sedia dihidangkan bersama spaghetti....maka jadilah spaghetti bolognese ..sbb itulah nama asal diberi..


6 comments:

kasihredha said...

anak2 akak suka sgt spaghetti bolognese ni...
tapi akak biasa buat ala2 melayu sikit :)

Nieza said...

selalu masuk dapur ida nampak kek hari nampak spaghetti pula...sedapnya!...saya suka ni..:)

LinRosly said...

Assalamualaikum....

Sedapnya nampak spaghetti ni...anak2 Kak Lin suka makan...Kak Lin selalu masak spaghetti bila dia org semua ada kat umah....

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

My family all time favourite, yummy....yummy memang sedap ni. Saya datang ziarah, salam perkenalan.

hana said...

dah tiga pat kali aku wat spageti nih tapi tak dan dan nak amik gambo! *malas bebenonyer! hahaha......

*laa... nak tgk n3 lepas2 kene masuk n3 nih dulu eh... terkial2 aku sblm nih.. canggih sgt la blog ko nih... kekekeke

Ida Ddapur said...

k'kasih....ala2 melayu ye kak...taruk apa ye.
nieza.....he..he, nanti org jemu lak, asyik2 kek je tgk...
K'lin...slm kenal...thanks sudi singgah sini....
K'paty..slm kenal ye kak...thanks sudi singgah sini.
Hana........tu la, ida pun malas gak..tapi memandangkan adik-beradik pasta lum ada lg dlm ni..ku gagahkan juga...he..he, ida pun tak brp nak paham sgt blog sendiri...bubuh apa yg basic jer..lebih2 tak reti kita