My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Wednesday, January 19, 2011

Kek Batik Merie




















Malam yang teramat sejukk.....angin bertiupan kedengaran diluar, menambahkan lagi sejuk yang dah teramat sejukkk...sebelum ku tarik gebar yang dah memang tebal...TAPI heater juga diperlukan sebagai peneman....itulah penangan di musim salji....bil bulanan juga melambung tinggi..tak hingat!..apakan daya...walaupun begitu, n3 pada malam ini tetap diteruskan jua...kah..kah..kah..bermadah pujangga la pulak....Kek batik merie yang sudah glamer berabad yang lalu....tapi tetap tidak lapuk dek zaman.

Sumber : Dari blog Hana, Kanazawa, resepi asal Home Sweet Home ( K'Ummi )
Terima kasih bebanyak

Bahan-bahan :
  • 500 gm biskut merie .....dipatah 4
  • 250 gm butter
  • 4 biji telur A..pukul sedikit
  • 3/4 tin susu pekat manis....ida kurangkan sikit
  • 1/4 cawan serbuk koko
  • 1/4 cawan air
  • 1 sd kecil essen vanilla
  • 1 sd kecil nescafe
  • Ida tambah....1/2 cawan milo
  • Tambahan lain sebagai hiasan....badam cincang digoreng tanpa minyak
Cara-cara :

  • Campurkan semua bahan kecuali biskut & badam cincang ke dalam kuali.
  • Masak di atas api yg perlahan sehingga sedikit pekat dan berkilat. Tutup api.
  • Cepat-cepat masukkan biskut merie...gaul rata.
  • Tekankan ke dalam loyang yang telah digriskan/sapu dengan sedikit butter terlebih dahulu....tekan padat2.
  • Tabur badam cincang ke atasnya dan simpan di dalam fridge supaya ia mengeras sedikit.
  • Bila nak makan, keluarkan lebih kurang selepas 1/2 jam baru potong.




















5 comments:

anie,Nagoya said...

tgh tggu msk sup ayam.kat cini tgh turun salji.nmpk gaya cam berterusan turun ni.uummm...nak g keje tak?

apa2 pun...kek batik ada lg?siap bw teh panas ni...

kak Erna said...

ida..kek batik memang sedap..anak dah buat permintaan dari minggu lepas..tapi belum sempat nak buat.

nOOrsha said...

sedapnye kek btik...
kalo letak kacang pun mesti best kan..
saye salu letak nestum sket...
huhuuh...
nak kene bli biskut meri ni...sedapnye...

kasihredha said...

anak2 akak memang suka sgt kek batik ni.
Sampaikan anak sulung akak (lelaki) pun dah tau buat sendiri, favourite mereka.

Ida Ddapur said...

aduhhh...maaf bebanyak sbb lambat bg respon utk sume sweet komen ni...

terima kasih sume krn sudi singgah sini...