My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, July 18, 2011

Cendol Special

Bagi Ida dah cukup special dah ni....maklum la, benda2 yg susah nak dapat kat Japan ni, amat special pada kami, nak-nak musim summer yang semakin hari semakin panasss.
Hari tu dah buat pakai tepung beras Jepun, lembut sangat jadinya, tepung beras Jepun tak sama ngan M'sia punya...ye la, nasi dia pun lembut. Kali ni buat lagi TAPI ida try pakai tepung Katakuriko ( tepung ubi kentang )..adik beradik tepung ubi la juga ni. Ok la, dia kenyal2 sikit. Kalau la ada stok t.beras M'sia ni, mesti lagi sedappp
Kalau nak tgk yg buat dgn tepung beras klik SINI

Kali ni, yang tak der cuma pulut.....tak buat, Tapi yg specialnya, ida parut ais cam nak buat ABC tu....Emmmmm.......sedapnyer!!!! Sejuk, lemak, manis dan enak sekali.....................

Nampak tak tekstur cendol ida kali ni......panjang sikit dari yg 1st time buat dulu...Kali ni, ida terpaksa korbankan acuan ROTI JALA utk membentukkan cendol...he.he, ini idea hubby korbankan macammana erk??? Muncungnya terpaksa ida potong kasi pendek, untuk mendapatkan lobang yang lebih besar. Tak per la, sekarang kalau buta roti jala, dah tak pakai acuan tu lagi...ida pakai botol sos/mayonis yang muncung 3 tu jer.
Orang dulu2 pakai tempurung kelapa yg dibuat lobang2 utk membentukkan cendol ni.....masih ingat masa kecik2 dulu, mak pernah buat, skrg jer dh tak buat lagi...senang beli jer kn.

Resepi cendol diolah dari resepi sebelum ni:Resepi asal ( guna tepung beras dari myresepi (siti mariam)...jutaan terimak kasih kpd pemilik resepi asal, minta dimaafkan sbb ida edit sedikit resepi asal ikut bhn2 yg ida ada kat sini

Bahan:
  1. 1 cawan tepung katakuriko/tepung ubi kentang
  2. 4-5 cawan air pandan.....sukatan air terpaksa dilebihkan
  3. secubit garam
  4. 1 sudu kecil air kapur
  5. sedikit pewarna hijau (optional)

Cara-cara:
  1. masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga kental dan berkilat
  2. kacau selalu supaya tidak hangit
  3. sediakan bekas yang berisi air sejuk
  4. masukkan cendol ke dalam acuan roti jala dan tekan dgn sesuatu yg lebih kecil dan panjang dari acuan ke dalam air sejuk
  5. kalau tak ada acuan roti jala tekan di atas senduk yang berlubang
  6. simpan sekali dengan airnya di dalam peti ais....

Resepi air gula dan santan:

Air Gula:
150 gm gula merah ( ida pakai yg Japan, jenis ketul2 kecil )
1 1/2 cawan air @ secukupnya
2 sd besar gula pasir

Cara:
Masak semua bahan di dlm periuk hingga semua larut & sedikit pekat
Tutup api dan biar sejuk

Santan:
1 tin santan pekat dlm tin/400 mls
1/2 sd teh garam

Cara:
Masak semua bahan di dlm periuk hingga mendidih sambil kacau.
Tutup api dan biar sejuk

Bahan lain:
  • Ais ketul diparut seperti nk buat ABC
  • Jagung manis dlm tin
  • Red kidney beans
OK, semua dah lengkap bahan-bahannyer. Sedia utk dihidangkan.


    Jemput makan semua!!!

    25 comments:

    izahdaut said...

    wah k ida.. lagi trasa2 nak puasa bile nengok cendoll..hehe

    kzai said...

    salam ida..nk order cendul satu...kurang santan ye...heheeh... sedap nye...kalau bln posa mmg tergugat iman ni

    Mas said...

    perhhh..memang terliur tengok cendol tu...

    Nuridah said...

    Pagi2 dh terguder bila lihat cendol tu....hmmmm...slurppp

    Ida,Japan said...

    izah.....tu la izah..kira practice sebelum m'jelang posa la ni izah


    k'zai...bole2..siap...nk tambah bgtau k

    Ida,Japan said...

    Mas.....bole tergugat iman org yg posa ni

    K'Nur...he..he, terguda erk kak...kalau tgh posa sabar2 ye

    CT Delima said...

    As'salam Ida

    Tolong buatkan cendol dua gelas...hihihi. memang nikmat kalau dapat makan benda2 yang susah kita nak dapat kan Ida. Sesekali dah dapat, macam lupa sekejap. Mana nak beli cendol erk..? Ohh...malam ni ada pasar malam, ada jual cendol dengan air batu parut sangat sedap..hihi

    Ida,Japan said...

    kak CT..ok, cendol siap dua gelas...test market kira free jer la ye
    alah..kalau kat mesia ni,ida pun beli gak cam k'CT

    AI said...

    - tergoda gak tgk cendol ida tu...tp tgh batuk & sakit tekak la pulak nih...

    nuwairani ismail said...

    cantiknya cendol tu kak ida...serius, tak pernah nk cuba buat...hmm...kak ida kene tunjuk demo ni...baru boleh try buat...heheh

    Gee® said...

    pandai nyer ida buat cendol... terlioq la pulak... kalau buat puding cendol pon sodap nih...

    tun_telani said...

    wah... ye ke? mari memotong acuan roti jala!! haha... tun nk makan cendol!
    tq kak ^^

    Kak Sam said...

    Dulu masa kecik2 arwah mak selalu buat cendol. Sedap sangat. La ni nak minum beli je la.

    anie,Nagoya said...

    sabar....sabar...sabar penuh sabar....hihihi....lagi bape ari je akn terbang ke mesia.jd sabar dulu.blek nnt.tale abis2....

    MOKCIK AZWA said...

    Cendol satuuuu....

    Kebetulan puasa hari nie..adus...terus teringin utk berbuka hari ni dengan cendol hehehe

    Nieza said...

    wahhh sedapnya cendol tu kak...lama tak buat dan mkn...nanti puasa kalau rajin bolehla buat...hehe

    Ida,Japan said...

    AI.....bila dh sihat nanti, bole pi pekena cendol

    Nani...tak susah pun nk bentukkannya jd cendol tu nani....masukkan sikit tepung yg dh masak ke dlm acuan..tekan2 keluar la bentuk cendol tu...yg susahnyer ..he..he, mangkuk, bekas2 nk kena cuci selepas dh siap..malasnyer rasa

    Ida,Japan said...

    K'Gee....ye la, wat puding cendol pun sodap gak...len kali la

    Tun....nk korbankan acuan roti jala gak ke tun he..he

    K'sam....sama la ngan mak ida, dulu2 pun pernah gak wat cendol sendiri tapi skrg dia pun dh beli yg siap jugak

    Anie...wahhhh, bestnyer nk balik M'sia, selalu gak awak balik yer...huwaaa...nk ikut2

    Ida,Japan said...

    Azwa.....sian pulak kat org yg posa ni

    nieza.....ye la, tunggu posa bole bjuat nieza

    Maira Anjami said...

    Kak Ida~~~
    bestnye makan cendol wktu2 gini!!
    tmpng tgk cendol akk je la..sbb nk buat sendiri,tepung beras mesia ade je tapi xde acuan(beralasan la plak..hihi)

    Acik Erna said...

    ida..sedapnya cendol..pandai ida buat cendol..kat sini beli je dan bancuh..tak pernah lagi buat sendiri..

    cikmanggis said...

    bila batuk dah elok Cm nak makan cendol camni la:)sejuk tekak.Dapat bubuh ais parut tu lagi sedap.

    anis kristal said...
    This comment has been removed by the author.
    resipe-masak-makan said...

    home sweet new home, cendol oh cendol,but its to far

    Juwita Jamaludin said...

    kak ida sedapnya cendol ita asyik buat ABC je kat rumah ni.. hahaha nak bat cendol bercintanya nanti kena buat ni