My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, July 4, 2011

Bubur Jagung Durian


Baru sempat nak bersiaran dgn menu yg simple jer......ni pun menu minggu lepas kot. Kebetulan jagung kat kedai murah sikit masa tu, ida beli 4 pkt, satu pkt ada 2 btg. Isi jagung Japan ni sedapp sangat, manis dan ranggup sikit. Masa dok kikis isi jagung ni, ida siap ratah mcm tu jer....mmg manis dan ranggup la isi dia. Buat bubur cam ni lagi la, tambah sikit isi durian....fuhhhh mabeless.
Kebetulan dlm freezer ada sikit balance isi durian beli hari tu. Ada dapat sikit rasa dan bau pun jadi la. Itu pun beli isi durian Thai yang frozen.


Bubur jagung merupakan salah satu bubur kegemaran keluarga ida. Wokey!! tak leh nak cakap banyak.....bila ada kesempatan, insyaallah nanti nak ronda2 mana yang belum dironda.
Mekasih banyak2 kepada yang sudi ke sini...mmmuahhh!
BAHAN-BAHAN:
  • 8 batang jagung manis
  • 400 mls/ 1 tin santan pekat dalam tin
  • 700 - 1000 mls air / secukupnya
  • 1 cawan gula /secukup rasa
  • 1 1/2 sd teh garam
  • 2 sb tepung jagung
  • 1/2 cawan isi durian / lebih
CARA:
  • Jagung dibuang kulit dan dibasuh
  • Kikis isi jagung dengan pisau
  • Masukkan isi jagung ke dalam periuk dan rebus bersama 600 mls air sehingga separuh empuk
  • Masukkan santan dan lebihan air.
  • Masukkan juga gula dan garam....kacau sebati
  • Bancuh tepung jagung dengan sedikit air, kemudian tuang ke dalam periuk...kacau sebati
  • Didihkan lagi sehingga jagung empuk.
  • SEDIA dihidangkan.....makan suam2 panas pun sedap, letak beberapa ketul ais dalamnya pun lagi sedap.

Sekadar tatapan buat semua pengunjung yang AMAT dihargai...........terima kasih.

22 comments:

Deliah's Deli said...

sedap bubur jagung durian tu..pkena dgn roti..n teh o panas..pergghh! :)

kzai said...

salam ida...sedapnye bubur jagung wat minum ptg2...akak kdg2 mmg suka buat versi kuah putih ni...lg menyerlah jagung nya

tun_telani said...

frozen durian?? masuk peti satu peti bau durian.. hihi...
dh lama x makan bubur jagung. campur sagu sedap gak ni.

ijayuji said...

Salam kak ida! sedapnyer bubur jagung tu! kita esok nak buat bubur jugaklah! hihihi bubur jagung dgn keledek durian tak musim yg lembik2 sume tgh keras jerr tgk kat supa2 huh!

Mimiey.. (^-^) said...

kak ida,xde lebih semangkuk utk mie....
semangkuk besa pn jadila..ngeh3....
ni kalau makan ni,confem kena nyorok blakang pintu...
takut org mintak...
hehheheheh....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Ida...sedapnya bubur jagung..siap campur derian lak tuh..jelesnyaaa!

Nieza said...

uishhh sedapnya bubur tu kak..ptng-ptng mendung disini kalau kena bubur ni pun sodap..hehe

Amie said...

Assalam Ida,
walaupun menu simple rasanya tentu tak simplekan....sodappp! Kak Amie belum pernah buat bubur jagung campur durian, tapi dah terasa keenakannya....

anie,Nagoya said...

emlm beli jagung.tp lom rebus lagi.rebus esok le.kalo bubur tu tak letak durian sedap tak?sbb umat lam umah ni tak layan durian.makcik sorang je yg mkn durian

Acik Erna said...

ida..akak pun baru buat bubur jagung durian.memang kegemaran seisi rumah akak bubur jagung ni..
betul ke jagung di jepun sedap sampai macam tu..
mimpi aje la akak nak makan jagung jepun ni..he he.

Asmara said...

Kak Ida, selalu gak buat bubur jagung, wah nak try la resepi akk letak tepung jagung eh, kasik dia pekat ye. durian xdok, jeles tau ngan org dpt makan durian ni. :D

Ida,Japan said...

Del....haa, betul2..cicah roti pun sodap


K'zai...emm,ida suka wat kaler putih jer kak...


Tun.....mula2 bau gak la peti tu,bile dia dh beku, dh ilang bau dah...kalau letak sagu tak yah letak t.jagung dah..

Ida,Japan said...

ikaa...buat dik jgn tak uat,ika kn rajin...laaa, keras ke doyan masih, emmmm....tunggu ler dia ranum dulu erk...

mimiey...alah,ciannyer dah abih la dik...esok2 ye uat lagi


k'atie...sedap2 ni...ida suka

nieza...mmg sedap, ujan2 perut mmg lapor jer

Ida,Japan said...

k'amie.....try kak,sodp letak doyan ni...mesti b'tambah2 mkn

anie....bole jer tak letak doyan, pon sedap anie..kat umah ni,rebus cam tu pun kejap licin ugak


acik erna.....ye ke,sama la pulak cam n3 ida ptg ni...doyan kt m'sia boleh dpt yg fresh kn..lg sodap kak

Ida,Japan said...

Asmara.....yap, kasi pekat, sbb jagung tak mcm kacang kn, bila uat bubur kuahnyer cair jer, sbb tu letak tepung jagung ....try la as, pekat2 sedap sikit....nk pekat ngan santan cam kurang baik utk kesihatan

Ida,Japan said...

Asmara.....yap, kasi pekat, sbb jagung tak mcm kacang kn, bila uat bubur kuahnyer cair jer, sbb tu letak tepung jagung ....try la as, pekat2 sedap sikit....nk pekat ngan santan cam kurang baik utk kesihatan

Juwita Jamaludin said...

kak ida.. bestnya bubur jagung tu tambah letak durian .. nak buat gak la nanti ada durian frozen gak ni

Gee® said...

adoyaii...terlior lah bubur ni ida... laparrrr

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ida...
ada bubur jagung durian ler kat cnie.. uwaaaa... akak nak nak... kat cnie belum musim lagi.. sebiji durian pun x nampak2 lg... huhuuu... sedapnya bubur jagung durian tu ida...

nuwairani ismail said...

assalamualaikum kak ida...sedapnya bubur jagung....dah lama tak makan..kene pulak jagung rangup2 mcm tu...boleh bayang dah rasanya mcm mana...even keledek pepel kt sana pon sedap..

AI said...

- amboii...ade hersheys lagi tu...

Ida,Japan said...

ita...mabelesss ita, baut la ita

k'gee...terliur erk kak...hehhe


nani..sedap la jagung kt cini, keledek pepel lum pernah beli, tk pernah nmpk kalau yg isi pepel la....kalau kulit pepel byk, sedap

AI...cakelat kissess sbg back up