My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Friday, July 1, 2011

Nasi Ayam


Salam di hari Sabtu.....terima kasih sekali lagi kpd sume yg sudi berkunjung ke sini. Semalam ida senyap jer, tak der n3, sebab tak sempat. Hari ida baru nak n3 menu nasi ayam yang dah selalu buat sebab ia merupakan salah satu menu nasi kegemaran keluarga ida. Anak-anak ida suka sangat ngan nasi ayam ni. Untuk kali pertama n3 nasi ayam ni, ida letak resepi yang menggunakan beras basmathi. Sebelum2 ni kat M'sia ida selalu guna beras M'sia jer, kat sini terpaksa la guna beras apa yg ada, kadang2 tu beras Jepun pun jadik. Psst....bila ida kelapangan, insyaallah ida akan buat b/walking umah kawan2. Minta maaf banyak2.


Buat sendiri lebih berbaloi nasi ayam ni, kalau beli kadang-kadang susah utk memenuhi citarasa ida..serba tak kena rasanya, itu cerita masa kat M'sia la. Kat sini, malas tahap gaban sekali pun, mmg kena buat sendiri...tak dak jual oooo.


Emmmm......aroma nasi dari beras basmathi menambahkan lagi kesedapan nasi ayam ni.


Ayam untuk nasi ayam ni, ida letak buat resepi ayam yang direbus dahulu, kemudian perap dan digoreng. Pernah juga buat ayam direbus, perap dan bakar. Kadang2 kalau tak rebus, ida perap dan terus goreng jer...pun sedap. Tapi untuk nasi tu nak kena letak serbuk pati ayam lebih sikit la. Ok, la jom tgk resepi dari dapur ida kat bawah.....

BAHAN-BAHAN:

AYAM
  • 1 1/2 ekor ayam bersaiz kecil sume seberat 1.5kg
  • 3 ulas bawang putih.....diketuk
  • 1 inci halia..dipotong 2 dan ketuk
  • Sedikit garam
  • 2 ulas bawang putih tanpa diketuk ( utk kicap )...direbus bersama ayam
  • Air lebih kurang 3 liter
Bahan perap ayam
  • 3 sd besar sos tiram
  • 2 sd besar kicap pekat
  • 2 sd besar madu
  • 1/2 sd besar bawang putih yg kisar
  • 1/2 sd besar halia yg dikisar
  • 2 sudu besar sos tomato
  • Garam secukup rasa
Cara-cara:
  • Seekor ayam dipotong 4 dan dibersihkan
  • Rebus ayam bersama semua bahan lebih kurang 30 minit.
  • Toskan ayam dari air rebusannya
  • Air rebusan nanti akan digunakan untuk masak nasi dan utk buat sup.
  • Perap ayam dan ketepikan dahulu
  • Ayam boleh digoreng setelah semua bahan-bahan lain siap
  • Goreng ayam nanti di dalam minyak yg banyak. Goreng sekejap sahaja.
NASI
  • 6 cawan beras basmathi
  • 6 1/2 cawan air dari rebusan ayam
  • 3 sd teh garam
  • 1 sd teh serbuk pati ayam
  • 2 btg kecil kulit kayu manis*
  • 2 kuntum bunga lawang*
  • 4 kuntum bunga cengkih*
  • 5 biji buah pelaga*
  • 4 ulas bawang putih...dihiris*
  • 1 inci halia...dihiris halus*
  • 1/4 labu bawang besar..didadu*
  • 1 sd besar marjerin
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara:
  • Panaskan marjerin bersama sedikit minyak
  • Tumis bahan yg bertanda * hingga naik bau dan sedikit kekuningan.
  • Angkat dan ketepikan
  • Basuh beras di dlm periuk elektrik / periuk biasa sebanyak 2x. Keluarkan lebihan air basuhan
  • Masukkan bahan tumisan, garam serta serbuk pati ayam.
  • Masukkan air ikut sukatan dia atas...kacau
  • Masak nasi seperti biasa.
SUP
  • Lebihan air rebusan ayam
  • 1/2 inci halia ...diketuk
  • 1/2 inci halia..dihiris halus*
  • 3 ulas bawang putih...dihiris*
  • 1/4 labu bawang besar...didadu *
  • 1 batang kecil kulit kayu manis*
  • 1 kuntum bunga lawang*
  • 2 kuntum cengkih*
  • 3 biji buah pelaga*
  • Carrot dan kentang jika suka
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 sd teh serbuk lada putih
  • 1/2 sd teh serbuk lada hitam
  • 1 pkt sup bunjut
  • Sedikit serbuk perasa jika suka ( cth serbuk pati ayam / ajinomoto )
  • Sedikit batang saderi....dipotong
  • Sedikit daun sup/daun saderi yg dipotong....nk tambah daun bawang pun boleh
CARA-CARA:
  • Ambil lebihan air rebusan ayam tadi. Keluarkan 2 ulas bawang dari air rebusan ayam tadi, ketepikan dahulu utk ditambah ke dlm kicap.
  • Didihkan bersama sup bunjut serta halia ketuk. Tambah kentang dan carrot yg dipotong jika suka.
  • Tumis bahan yg bertanda * hingga naik bau
  • Masukkan bahan tumisan dan batang saderi ke dlm kuah sup, didihkan lagi sekejap
  • Perasakan garam dan tambah serbuk perasa.
  • Tabur daun bawang/daun sup semasa menghidang. Jika ada bawang goreng, boleh ditabur sama.
SAMBAL CILI( ida tak buat banyak sbb anak2 tak mkn sambal ni )
  • 4 biji cili merah*
  • 3 biji cili padi*
  • 1/2 inci halia*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/4 labu bawang besar*
  • 2 sd besar sos cili thai
  • 2 sd besar sos cili
  • 3 sd besar sos tomato
  • Gula dan garam secukup rasa
  • 2 sd besar cuka makan
  • Sedikit air ....lebih kurang 1 cawan
CARA:
  • Kisar bahan yg bertanda *
  • Masukkan sume bahan ke dalam periuk kecil
  • Masak sehingga sedikit pekat.
KICAP
  • 2 ulas bawang putih dari rebusan ayam tadi
  • 1/2 cawan kicap pekat masin
  • 1/2 cawan sup....boleh lebihkan atau kurangkan ikut kepekatan yg diingini
  • 1 sd teh gula
  • Sedikit garam jika kurang masin
  • 1 sd teh air lemon/limau nipis
CARA:
  • Lenyek hancur bawang putih tadi
  • Campurkan semua bahan..kacau sebati
  • Untuk tahan lama, panaskan sedikit di atas api.
BAHAN SAYUR
  • Daun salad
  • Timun
  • Tomato
Ok, dah siap sume baru la boleh dihidangkan. Adehhh..penat rasanya jari ni menaip...punya la panjang berjela cerita-ceriti pasal nasi ayam ni kn. Sebenarnya tak susah pun nak membuatnya. Sume orang dah pandai buat. Baru hari ni ida ada kesempatan utk n3 menu nasi ayam ni..maklum la, ceritanya panjang sikit dari cerita lain...Nak cau dulu..Ta Ti Tu...

18 comments:

AI said...

- nak kene duduk luar malaysia gak le...baru boleh rajin kot...(ishhh dasar malas tu duduk mane pon malas le kankan...hehe)

- rajin betol ida ni...

ady said...

as-salam
wah.. sedap2nya hidangan untuk hari ini..sungguh menyelerakan yummy..

tun_telani said...

salam kenal kak ida ^^
sedapnyer nasi ayam akak =)

Acik Erna said...

ida..tak pe ida..bila ada masa baru le jalan2 rumah kengkawan.
suka akak tengok resepi ida..lengkap..akak ambik resepi ye..

nuwairani ismail said...

tabahlah mereka yg buat nasi ayam seperti mana ketabahan mereka yg buat nasi kerabu...huhuh...me... surrender...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ida...
waaaah.... sedaaaapnya nasi ayam tu ida... memang berbaloi buat sendiri kan ... puas ati gitu...

quinnie said...

ida kalau resepi nasi ayam ni memang jenuh nak menaip...hehehhe...panjang lebar...padahal buatnya senang je...ngeee...

saya tak penah buat ayam tu campur ngan sos tomato..lain kali nak cuba lah kalau buat nasi ayam...

nOOrsha said...

nasi ayammm...owh bestnyer...lame sy x wat nasi ayam kak...menu ni pling mudah kan, x yah masak byk2 lauk..hehe

Mas said...

wahhh,...rajinnya kak ida buat nasi ayam.......
menyelerakan betoi...

Ida,Japan said...

AI.... bila dok merantau tmpt yg susah nk dpt mknn halal ni, secara spontan yg malas akan jadi rajin yg tak pandai akan jadi pandai masak ...cayalah, tak pandai byk, pandai sikit2 pun jadi la

Ady......haaa...mmg menyelerakan ady, ni menu dh lepas, bukan hari ni

Ida,Japan said...

Tun.....slm kenai jugaa...mekasih

K'erna....amik jer kak, kalau ada terlebih atau terkurang tu, pandai2 akak adjust yer..sbb ye la, msk main campak2 jer


nani....nasi kerabu lagi cerewet rasanya, bagi k'ida, nasi ayam kira senang ssbb tak perlu lauk lain, hanya ayam ja..

Ida,Japan said...

K'diana....mmg kak, b'baloi...puas hati mkn

Q...jenuh nk abiskan ayat2 nya, sedap Q, sos tomato campur sekali masa perap ayam ni

Ida,Japan said...

Shaa...yap, betul ckp sha...pas tu disukai ramai lak

Mas....kena rajin la mas akak ni, demi keluarga, kalau tak apa la yg diaorg nk mkn..biasanya k'ida msk nasi2 special sikit ni hari minggu la..

kasihredha said...

kalau buat sendiri...puashati kan ida.
akak biasanya beli je :)

Ida,Japan said...

k'kasih...kt m'sia dulu ada gak beli..kalau kena yg sedap, selalu la beli..

Amie said...

Assalam Ida,
dalam hidup Kak Amie, pernah sekali kakak masak nasi ayam gunakan beras basmathi semasa masak di rumah mentua, berdebar2 juga dengan hasilnya takt lain kejadiannya,...Alhamdulillah memang rasanya lebih sedap, nasinya lebih lembut....

ijayuji said...

Salam kak ida! lapolah pulak!!! mata dah ngantuk niii tp nmpk nasik ayam tu terus lapo huhuhu.. hari ni kita jd super pemalas hihihi... malas betul nak buat itu ini sbb kat luar satu ari mendung pastu ujannnnnn..kita pun ujan jugaklah kat tilam hihihi....

Ida,Japan said...

k'amie....lebih sedap kn...sekali sekala boleh la, selalu pakai beras basmathi...pokai tokei!


ikaaaa...oooo ujan ke kat siam, bestnyer tido2 tu, sini mendung tak beerti ujan..ekkeekke, dah 2 hari mendung, ikaa tu ckp jer malas, tup2 kuar mcm2 menu dr siam he..he