My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Sunday, July 10, 2011

Award & Tag dari Ika, Norshaa dan K'Amie..TQVM


Salam di hari Isnin, bulan yang penuh barakah.....dua hari / weekend yg lepas amat sibuk dan letih.... ida tidak dapat bersiaran. Baru tengah hari ni nk jenguk2 blog, ......tgk2 tuuuu dia, berderet komen yg belum b'jawap dan masih belum sempat nk jawap......mintak maaf banyak2, insyaallah..nanti ida jawap. Sekarang nak b/walking rasanya dah tak sempat dah..insyaallah kalau free2 ida ronda2 k.
Tup2 yg paling gembira tak terkata....bila baca komen kawan2 kat post sebelum ni, ada yg menghadiahkan award seperti tertera kat atas ........sape ye, mekasih tak terhingga dan terkata kepada Ika ( Arah ), Norshaa ( 1001 Cerita 1001 Rasa ) dan K'Amie
( THE STORY OF AMIE'S LITTLE KITCHEN ) ye..ye..ye dapat award!!!! macam tak layak je nk amik. Ok la ida segerakan tugas yg ni dulu, walaupun hajat sebelum nk n3 'Moist Yogurt Chocolate Cake' yg buat utk BBQ semalam. TAPI sebelum amik atau dah amik kena tunaikan 2 syarat ye:
  1. Nyatakan 7 perkara mengenai diri kita
  2. Tagkan 5 rakan blogger lain yang dipilih utk menerima award yang sama
Ok la, ida penuhi syarat yang no.1 dulu......kita sebenarnya malu dan segan nk war2 kn ttg diri sendiri kat sini...kita rasa kat sini mcm insan kerdil jer. Apa2 pun diharap 7 perkara yg ida nyatakan di sini dpt memenuhi syarat2 yg telah diberikan...
  1. Kita orang biasa2 jer, asal pun dari orang susah dulu, syukur alhamdulillah dengan apa yang telah kita miliki sekarang, ada suami penyayang dan ada 4 orang anak yang lasak2 ( 3 puteri dan 1 putera). Sebenarnya asben kitalah yg syorkan kita bukak blog masak2 ni, mula-mula tercipta blog ni pun adalah hasil usaha dia juga, ssb kita mula2 dulu tak berapa pandai selok-belok dunia IT ni, skrg pun masih merangkak-rangkak lagi. Mekasih banyak2 ye sayang, nak tahu....dia la juga pengkritik utama saya, pengkritik taste makanan yang saya masak, deco2 yang saya buat dan pic makanan yang saya ambil. Kritikan yang membina kan sayang.....Kita kerja pun biasa2 jer, cuma sekarang kita tgh b'cuti tanpa gaji ikut asben further study di Japan
  2. Umur kita dah 35 thn....dah tua, jika ada yg kita tak terpanggil kakak atau abang tu, kita mintak maaf banyak2...sbb tak tau. Nanti perbetulkan k. Nama kita panjang sikit ' Wan Rozaida Mazlina ' kalau nak cari kat facebook, taip jer nama tu, kuar la.....insyaallah sape2 yg kita kenai, dapat cam,kita add jer...tapi kalau ada yg kita tak perasan tu, sila ingatkn saya.
  3. Saya seorang yang pendiam....sape yg kenal saya, mmg dah masak. entah la, kita mmg jenis mcm ni...mmg tak boleh ubah. Sape2 yg dekat dgn saya, mesti boring kn....tak ada riuh rendah cerita-ceriti dari saya. Memang saya tak layak jadi cikgu, kalau jadi pun, mesti anak2 murid boring...kekadang dgn suami sendiri pun banyak suasana bisu dari bercakap..entah la..itu la saya.
  4. Suka memasak......kita main masak2 ni sejak sebelum kahwin lagi. Kita cuba belajar, dulu2 kita banyak tengok kakak kita yg cikgu tu memasak. Sikit2 kita belajar juga dari dia, belajar sendiri, dari kawan dan sekarang dari rakan blogger serta sumber internet yang lain. Mekasih yang tidak terhingga kepada semua yang sudi berkongsi idea masakan. Kita juga akan cuba kongsi ilmu masakan sekadar yang termampu. Jika ada yang terkurang dan tersilap tu, kita mintak maaf banyak2. Mekasih banyak2 kepada yang sudi menjadi followers 'Happy Cooking Time' dan kepada yang sudi berkunjung ke sini.
  5. Warna kegemaran rasanya more to 'green' . Tapi idak la sume kita nak kaler hijau. Baju sanding kita pun kaler hijau tau...hi..hi..hi teringat la pulak nostalgia 9 tahun yang lepas...Ohhhh indahnyer kan.....rasa nk sanding semula...ishhhh kita org pompuan ckp tak per...tapi kalau org lelaki yg cakap bahaya tau!! hati2 tu !!!!!
  6. Senang menitiskan air mata.....huk huk huk...tak kira tgk citer sedih atau kena marah. Tak der bunyi, tapi mata merah berair heeeee...
  7. Penakut dan takut hilang jika dah terdesak..Sebab apa kita cakap cam tu, kita ni sebelum kahwin dah ada driving license. awal2 kahwin ada drive sbb asben dok jauh, tapi tak der ler jauh2 drivenyer. Pas dah pindah kita dan hubby dah dok dekat, kita dah lama tak drive.....lama2 tak drive kita dah jadi takut nak drive. Dan sekarang kat sini, kat Japan..kita terpaksa drive semula sbb nak antar dan amik anak dari sekolah tadika, sib baik yang dua atas sekolah dekat jer. Kat Japan mula2 pegang dan start enjin keta.....jantung kita bagai nak luruh, berdebar masa mula2 nak test drive sorang2 hari tu. Tapi dalam hati masa tu berkata, aku mesti buat sbb mmg kena buat...kalau tidak susah. Alhamdulillah dah bole drive semula walaupun dekat2 jer......jauh2 masih tak berani lagipun tempat orang.
Rasanya ida dah memenuhi syarat yang pertama......syarat yg ke-2, kena tag 5 rakan blogger yang lain...Jap nk cari, sape yg belum di tag oleh yg lain...ok list kt bawah:
  1. My Little Kitchen - K'Nur
  2. -: : Teratak Impian -: : - K'Zai
  3. Kasih Redha - K'Kasih
  4. Coretanku - Acik Erna
  5. Ady Greatsword Empire Kitchen - Ady / abg Ady
Kepada kelima2 yg ditag, jika terbaca, bila2 free dan tak kisah la bila pun, silalah amik award di atas beserta syaratnyer. Insyaallah jika free, ida ronda2 sampaikan mesej ini. Ambik tau jgn tak ambik....ia amat berharga sgt!! Pesanan dekat Ady....sebenarnya ida tak perasan award ni 'beautiful blogger erk bukan blog erk.....apa2 jer, beautiful tu cam encem gak..bole dua2 ppun kan..sorry Ady...

15 comments:

Kak Sam said...

Hehehe sanding kaler hijau erk. Kita pun sama. Bukan sebab suka kaler tu tapi sebab baju tu jer yang ada untuk saiz hubby.

kasihredha said...

akak terpilih gak ke?
hihi nanti akak buat homework ni ye :))

K.zai said...

salam ida..wah bg akak HW ye..ini yg akak lomah ni...kalau kesempatan nnt akak wat ye...dh tue2 ni maleh betui ni wat HW...sedap npk mee soba...versi jopun ke ida...hehehe..

K.Nor said...

hihihi peminat ijau ya.. psst.. k.nor dah add ida kat fb :)

anie,Nagoya said...

kakak Ida....adik anie dtg.hahahaha...lariiii....

Ida tua dari kita.tp izinkan kita panggil ida saje boleh.dah terbiasa.

tu dia...opening pengelanan diri tu tersentuh hati kita.samalah kita dari org yg ssh.

patut le dia pandai masak.kakak2 ida guru masak.cam kita ni.adik2 semua lingkup.hahaha.....

sama2 kita terus kongsi masakkan ya.kita suka mencuba.nak masak tiap2 ari tu le yg tak suka.

quinnie said...

saya sebenarnya tak tau nak panggil ida ni kak ke tak..sebabnya tengok gambar muka muda je mesti umur lebih kurang saya je...heheheh...akak tua 2 thn je dari saya....kekekek..saya pun jenis mudah mengeluarkan air mata...ngeeee

Acik Erna said...

assalam ida..terima kasih bagi award tu..anie pun ada bagi..nanti akak joinkan sekali ye..insyaallah esok kalau ada masa..akak publishkan..

Amie said...

Selamat malam Ida,
terima kasih sudi terima award & tag...ada persamaanlah dik.... warna hijau tu warna kegemaran kak amie, entahlah....katanya hijau tu warna pemikiran..., satu lagu suka nangis...siksanya! terpaksa
kembang2 kempis perut nak tahan air mata tapi biasanya ia tetap mengalir.... yg sifat pendiam tu...oh! ada kenangan yg paling menyentuh hati....adakalanya diam tu amat menyiksakan seseorang... hu hhuuu., seronok dpt kenal Ida dgn lebih dekat.

Ida,Japan said...

K'sam.....sanding kaler ijau gak erk kak...sama la pulak

K'kasih.....bile2 freee kak..no problem


K'zai....bile2 sempat ye kak, sorry kacau akak he..he, yap soba yg dimelayukan sikit...

Ida,Japan said...

K.Nor....mekasih added ida..kita sebenarnya pemalu...rasa segan pulak


anie....panggil jer nama, kita lebih suka cam tuuu, bukan beza jauh mana pun heeee...bole la, sekarang pun still learning, lum perfect lagiii..betul tu, sama2 kongsi ilmu...


Q...alah..panggil jer nama pun tak per...tak kisah, bole perasan muda sikit heeee...

Ida,Japan said...

acik erna....sama2 kak, ida pun pestaim dpt award ni...maklum la, kita baru setahun jagung dlm dunia blogging ni..bile2 akak free la..


K'amie....mekasih sekali lagi kak...sebenarnya baru perasan award ni 'beautiful blogger' cewahhh..ye ke kak, perasan jap..tqvm

anymz said...

mmm..elok gak ada tag2 ni kan?..dapat jugak kita tau serba sedikit tentang diri rakan2 blogger nih..
dah panjang perginya tag ni Ida..hehe

anumuchan said...

banyak dpt tau pasal k.ida di sini ;)

Maira Anjami said...

saya pon pendiam..hehe
tak sangka plak kak ida pendiam..sebab sye kenal kak ida melalui blog,macam ramah je orangnye^^..

ijayuji said...

Salam kak ida!! mekaeh sudi buat tag nii sowi lmbt sikit dtg sbb bz :D sama lah kak kalau org tak kenal kita org kata sombong sbb kita jarang berckp kalau dgn org yg tak kenal tp bila dah kenal n mesraaa terlebih ckp pulak hihihi.. tp tgk muka akak pun mmg mcm pendiam gitu ;-)