My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Tuesday, August 23, 2011

Biskut Bebola Cornflakes.....bukan sibuk mengukisss pun

Salam sekali lagi.....lama tak nampak bukan sibuk mengukis pun. Entah la...lately rasa cam tak sempat jer nak bersiaran. Tadi baru entry 'Ikan bakar sumbat sambal ringkas' jom tengok tayangan perdana kukis pulak. Ini lah sahaja baru satu-satunya kukis yg tercipta di dapur ida  untuk tahun ini. Entah angin apa smlm....tiba2 rajin pulak mengukis. Ni pun dua anak dara yg tolong golek2 kan.
Resepi amik kat dapur kak Ummi, Kuantan. dah bgtau dia dah masa kt fb. Emmm...suka ngan kukis ni, senang, sedap dan ranggup. Sekali lagi maceh byk2 ye kak. Izinkan ida cnp resepi & share kt sini plak ye.
Emmm...entah ada lagi ke idak tayangan kukis kat sini,...... tengok kat dapur kwn2 yg lain, berjenis2 kukis dah. Kita ni mmg malas sikit ye buat kukis..entah la.

Pssst sekali lagi mekasih tdk terhingga kpd yg masih sudi ke sini...
 Jom la semak resepi.


BISKUT BEBOLA CORNFLAKES
Resepi:K' Ummi @ Home Sweet Home
Bahan:- (anggaran 70 - 80 biji)
  • 1/2 cawan butter 
  • 1/2 cawan gula kastor.....ida kurangkan sikit sbb cornflakes ida pakai dh disalut gula 
  • 1 biji telor
  • 1 sudu teh esen vanila 
  • 2/3 cawan kismis hitam (jenama Lego elok halus sikit).....ida letak sikit jer, habiskan stok yg ada 
  • 1 cawan tepung naik sendiri (diayak)....ida pakai tepung biasa & tambah 1/2 sdk baking powder 
  • 2 - 3 cawan cornflakes (ramas2 hancurkan sikit) 
  • cawan kertas saiz kecil secukupnya 
  • Ida tambah kacang tanah goreng yg dikisar kasar ke dlm ramasan cornflakes
Cara Membuat:-
  1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  2. Masukkan telor dan esen vanila, pukul lagi hingga sebati. 
  3. Dalam bekas lain, campurkan tepung dengan kismis. Gaul rata. 
  4. Kemudian masukkan dalam adunan dan gaul rata. 
  5. Gunakan sudu teh, cedok adunan jadi ketul dan jatuhkan ke dalam bekas yang berisi cornflakes ramas tadi, golek-golekkan rata. 
  6. Letak dalam paper cup (cawan kertas). Bakar pada suhu 180 C selama 12 - 15 minit/hingga kuning keemasan. Biarkan sejuk baru disimpan dalam bekas kedap udara.

14 comments:

tun_telani said...

salam kak ida..... tun pun berkenan kat resepi nih.. tgk la nnti blk kg iA nk wat gak nih =)

Nuridah said...

Assalamualaikum Ida

Cantiknya cookies tu...kak nur belum pun buat cornflakes cookies...haaa sibuk sangat byk kerja...huhu.

Mas said...

cantik kukis akak ni....
comei2 la..

Gee® said...

waaaa.... cantek!!

nOOrsha said...

comelnyas kak..seronok tgk :)_

AI said...

- wahhh da siap kuih raya org di jepun ye...

Juwita Jamaludin said...

Tentu sedap kak ida sebab conflake

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

simple dan sedap gitew...mai sebalang akak :-p

Acik Erna said...

Assalam ida..akak ambik resepi ye..mana tau teringin nak buat nanti..tima kasih ida..

nuwairani ismail said...

suke biskut cornflakes sebab rangup2 gitu...tapi tahun ni nani tak buat sekut ni...sedapnya...

MOKCIK AZWA said...

peminat tegar cornflakes kukis...sedappp

Ucu Faridah said...

ida buat banyak ke..minta sebalang boleh..?

izahdaut said...

kak.. saya pun ah buat, cume tak entry lagi sekut ni

kasihredha said...

akak suka resepi ni ida
ranggup :)