My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Tuesday, August 9, 2011

Nasi Kerabu Kaler Kuning


Salam buat semua........nasi kerabu yg ida buat utk majlis berbuka puasa group kami m'sian kat sini Ahad lepas. Masa bawak ke sana, ada la buat daging bakar ngan telur masin sikit. Sebelum ni pernah buat yg kaler biru, boleh tgk SINI Resepi lebih kurang sama jer dgn yg dulu cuma kaler nasi jer berbeza dan tang sambal ikan kelapa tu idalebihkan gula melaka sikit...... pas tu lagi utk msk nasi kali ni ida ketuk serai dan halia sikit.Pernah tak mkn nasi kerabu kaler kuning.?? Kalau kt kelantan, dua2 kaler pun ada....malah ada jugak nasi kerabu dibuat hanya kaler putih shj. Untuk nasi kerabu kaler biru, mmg ada bunga khas yg digunakan sbg kaler utk nasi jd biru......


Nasi kerabu mmg feberet bonda dikampung, bonda suka....anakanda pun suka juga. Memang agak renyah sikit penyediaannya jika diikutkan cara sebenar. Tapi ida kt sini terpaksa menggunakan bahan2 yg segera shj....ehhhhhh senang la pulak, tapi kalau menggunakan bahan fresh mmg lagi sedap la.

Resepi : Happy Cooking Time

Pelengkap Nasi Kerabu
  • Nasi biasa...yang diletak sedikit pewarna kuning @ biru sms hendak memasaknya..sebenarnya org dulu2 menggunakan bunga segar khas utk jadikan nasi ni bewarna biru.. 
  • Sambal ikan kelapa 
  • Kuah tumis 
  • Sambal cuka 
  • Budu 
  • Lauk-pauk......cth daging bakar, ayam /daging/ ikan bakar, telur masin, ayam goreng, ikan goreng celup tepung, ikan goreng  
  • Solok lada....ida tak buat masa ni
  • Ulam-ulaman....cth Daun kesum, kacang panjang, bunga kantan, kobis, daun serai kayu ( mak ida suka letak daun ni )......dihiris halus dan taugeh..ida letak mana yg ada kat sini jer 
  • Keropok ikan goreng 

( Tak semua ida buat pelengkap ni....mana yg ada jer masa tu )


NASI:..kali ni ida pakai beras basmathi + beras siam
  • 2 cawan beras basmathi 
  • 4 cawan beras siam 
  • 7 cawan air 
  • 1/2 sdk serbuk kunyit 
  • 1 btg serai......diketuk 
  • 1/2 inci halia.....diketuk 
Cara:

Basuh beras, masukkan air, serbuk kunyit, serai dan halia...kacau rata dan masak nasi seperti biasa.

KUAH TUMIS
  • 1 tin santan pekat segera /400 mls pati santan 
  • 1 1/2 sd besar cili kering kisar( bergantung kpd tahap kepedasan yg diinginkan....ida hanya pakai sedikit serbuk cili shj 
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit 
  • 1 labu bawang besar...dikisar 
  • 4 ulas bawang putih...dikisar 
  • 1 inci halia ...agak2...dikisar 
  • 1/2 inci lengkuas...dikisar 
  • 1 batang serai...dikisar( baru update sbb hari tu lupa nk taip )
  • 1 batang serai..diketuk( baru update sbb hari tu lupa nk taip )
  • 2 keping asam gelugur 
  • Gula melaka sebesar ibu jari atau secukup rasa 
  • 2 sb budu atau boleh ganti dgn sedikit belacan ( sebesar ibu jari )
  • Garam secukup rasa 
  • Sedikit tambahan air...dlm 1 cawan /secukupnya
Cara:
  • Panaskan sedikit minyak, tumis semua bahan hingga naik bau..kecuali garam ATAU kalau tak nak tumis, masak dahulu santan hingga mendidih sambil kacau2, baru masukkan bahan2 lain.
  • Masukkan santan, air dan serai ketuk
  • Masak sehingga pekat dan naik minyak ( lagi lama lagi sedap ) Perasakan cukup rasa masin, masam dan manisnya.
SAMBAL IKAN KELAPA

  • 1 mangkuk kecil isi ikan dari yang telah direbus / dibakar....dikisar/tumbuk halus ( ida beli isi ikan yg dikisar, cuma balik terus rebus ) 
  • 1 1/2 mangkuk kecil kelapa parut .....ida letak kelapa kering jer + 3 sd besar santan 
  • 1/4 labu bawang besar#...jika b'saiz besar, 1/2 labu jika b'saiz kecil 
  • 1/2 inci halia# 
  • 1 batang serai# 
  • 1 ulas bawang putih# 
  • Sedikit serbuk lada hitam yg kasar...dlm 1 sd teh 
  • 1/4 keping gula melaka /secukup rasa ...diracik halus ( boleh ganti dgn gula merah 1 1/2 sb )
  • Sedikit garam 
  • Sedikit air asam jawa 
Cara:
  • blend bahan bertanda # 
  • Campurkan semua bahan di dalam kuali, guna api kecil, goreng tanpa minyak sehingga sedikit kering 
  • Jika yg menggunakan kelapa kering mcm saya...tambah 1/4 cawan air panas ke dlmnya semasa mengacau. 
SAMBAL CUKA ( boleh disediakan sehari sebelum )

  • 1 genggam cili padi/api 
  • 1 biji cili besar...jika nk kurangkan pedas sikit 
  • 1/2 cawan cuka...nk cair tambah lagi cuka 
  • 1 1/2 sd besar gula..secukup rasa 
  • Garam secukupnya rasa:
Cara-cara:
  • Masukan semua dlm blender dan blend 
  • Masukkan dlm botol dan simpan di dalam peti ais jika tak habis makan.


Contoh cara hidang....fuhhhh mabelesss ni....ada yg dah terleleh air liur dh ke? Ikan goreng tak celup tepung pun.....he..he kes malas  la ni

17 comments:

quinnie said...

salam kakida..saya kalau buat nasi kerabu ni tak pernah berjaya..hehehe.ada je terasa kurangnya...dah biasa makan yg kat pasar malam..pakcik tu punya nasi kerabu memang best sebab dia memang org kelantan..bila kita buat sendiri tak sesedap yg dia nye...huhuhu...kena belajar lagi nih...:)

Mamasya said...

Sedapnya nasi kerabu Ida tu...nasi kerabu biru...kuning...putih ...semuanya akak suka.kalau balik Kelate nasi kerabu daging bakar pasti cari.nak buat sendiri tu yg dok bertangguh sbbnya byk bahan nak sediakan tp mkn mmg berbaloi.

kasihredha said...

angkat tangan...sebab jebok air liur...tengok nasik kerabu ida

K.Nor said...

nasi kerabu satu!! ehh budu ada tak? hehe

Juwita Jamaludin said...

salam kak ida.. berderet menu sedap2 dia post tak sempat bak komen tau.. huhuuhu sedapnya kak nasi kerabu pastu bawah tu ada nasi ayam penyet lak.. best2 menu rumah akak.. ye

Ida,Japan said...

Q.....cuba buat lagi,insyaallah pasti sedap..k'ida lebih suka mkn yg buat sendiri sbb masa nk mnk, kita bole letak lebih bhn2 dia..kalau beli rasanya sume tak cukup


mamasya.....mamasya ore kelate gak ye, mmg2 kalau balik, mesti nk cari nasi kerabu..ahhhh rindunyer

Ida,Japan said...

K'kasih....kesat dulu deh..sabar sabar kak...kuatkn imammu heee..terliur erk


k'nor....budu mesti la ada kak, kalu tdk tok jadi nasi kerabu..ida kalau tak der budu, tak buat ni

Ida,Japan said...

Ita.....n3 kali ni terpaksa desup2 sikit sbb 3-4 hari nanti cam nk rehat jap kut blogging KIV.heeee..ye la tu ckp jer kut karang ni.....

ijayuji said...

Salam kak idaaa!!! kita ajerr yg belum merasa nasik kerabu!! sedapnyerrr! nak buat tp tgk tuu kata kak Q tak sesedap org kat pasar malam buattt uuuwaaaaa..mengidammmmmmm!!!!!!!!! dapnyer! sedapppppppnyer!

AI said...

- x pernah jumpe lagi nasi kerabu kaler kuning...

Ida,Japan said...

ikaa...lum cuba belum tau, dh cuba sekali....fuhhhh, tak toleh kiri kanan dh ni..

AI...kalau kt KL, rasanyer jarang jumpa kaler kuning AI...mmg ada kaler ni

Mas said...

peberet mas gak tu nasi kerabu...
sedapnya tengokk...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ida...
wah sedapnya nasi kerabu.. puas hati buat sndiri... akak mmg suka mkn nasi kerabu.. sedaaap

Ucu Faridah said...

setakat bulan posa ni blm lagi mkn n.kerabu...tpi bila hari2 biasa setiap ahad mesti sarapan nasi kerabu...mek kelantan yg buat..sedap sangat...

tun_telani said...

..tik.... ops.. dh menitik atas keyboard.. huhu.. sedapnyyyyerrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tun suka makan nasi kerabu. nasi kerabu ganu nasi putih biasa je.. sedap! sedap!! nk makan, tp tang nk wat sambal ikan kelapa tun, mmg malas betol laa.. huhu

nuwairani ismail said...

suke2 nasik kerabu! rasa mcm nk buat lagi je nanti.hihih

norzila said...

jalan cARi nasi kerabu folo akak ida dulu lah...sedapnya kak...teringin na zila tgk...