My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, December 12, 2011

Laksa Sarawak

Salam di pagi Selasa.......alhamdulillah, syukur...hari ini nampak sang mentari bersinar. Beberapa hari sebelum ni, hanya mendung sepanjang hari walaupun tiada hujan...entah di manakah sang mentari itu bersembunyi. Sungguh cerah nmpknya hari ini.....nampaknya kain2 yang sudah dibasuh harus di ampai segera, sebelum sang mentari bersembunyi lagiii.
Laksa Sarawak ni ida buat beberapa minggu yg lepas rasanya.....baru sempat nak n3, guna pes laksa Sarawak pemberian kawan ida. Alhamdulillah sedap pes ni, mekasih banyak2 kpd yg memberi. Terima kasih daun keladi..kih..kih.kih. Resepi ida ikut pada peket pes jer..cuma ida kurangkan sikit pes tu....nk 

jimat ha.ha..ha


.
Ni la contoh perencah/pes laksa Sarawak yg ida guna.....


RESEPI LAKSA SARAWAK
Rujukan : Resepi dari peket perencah
Resepi diolah oleh  ida@Happy Cooking Time
Bahan-bahan:
  • 1/2 peket bihun/Mi Hoon
  • 1/2 peket ( 100 gm ) perencah Laksa Sarawak Hj Manan ( boleh lebihkan )
  • 2 batang serai
  • 2 ulas bwang putih...ida tambah( diketuk)
  • Garam secukup rasa
  • Gula..ida tambah sikit
  • Serbuk perasa....jika suka
  • Sedikit air asam jawa ....ida tambah
  • 200 mls santan pekat dlm tin / boleh letak pati santan fresh 150 mls
Bahan tabur/hias:
  • 3 kpg boneless chicken @ boleh letak dada ayam
  • 150 gm taugeh
  • 2 biji telur...utk buat telur dadar
  • 1 ikat daun ketumbar....ida tak der stok,ida guna daun salad jepun
  • 200 gm udang
  • Lemon....dihiris
  • Sambal belacan biasa @ sambal belacan tumis udang kering
  • Daun bawang....ni ida tambah, laaa..lupa nak tabur tadi
  • Kalau ada bawang goreng pun sedap jugak
( Pernah makan yang kawan ida buat letak sambal belacan biasa dan yang letak sambal belacan tumis udang kering...dua2 pun sedap )

Cara membuat:
Penyediaan Kuah:
  • Kupas kulit udang dan bersihkan
  • Ketuk serai dan bawang putih
  • Kulit udang direbus bersama serai dan bawang putih ke dalam 1 1/2 liter air..rebus selama 20 minit
  • Letak udang yg telah dikupas kedalam penapis kecil dan bendamkan/tenggelamkan ke dlm air rebusan...rebus seketika dan angkat.
  • Tapis air rebusan ke dalam periuk lain..... Ambil semula serai dari penapis dan masukkan semula ke dalam air rebusan.
  • Masukkan perencah laksa dan didihkan dengan api yang perlahan.
  • Masukkan pula pati santan/santan pekat, garam, bahan perasa, gula dan air asam jawa secukup rasa
  • Didihkan lagi dan tutup api.
Penyediaan bahan lain:
  • Bihun dan taugeh dicelur asing2...toskan
  • Tabur sedikit shj garam pada ayam dan kukus hingga empuk.....carik-carikkan isinya apabila sudah masak
  • Goreng telur secara dadar nipis......apabila masak, dihiris halus2
Cara menghidang:
  • Masukkan bihun ke dalam mangkuk/pinggan
  • Tuangkan kuah laksa sarawak
  • Hias dengan taugeh, isi udang, isi ayam, daun ketumbar ( ida guna daun salad Jepun ), hirisan lemon dan sambal belacan
SEDIA UNTUK DIHIDANGKAN....emmm sedapnyer laksa Sarawak!!! bila2 boleh buat lagi.

12 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

pernah makan laksa sarawak kat laksa shake ....boleh la but rasa laksa utara fav lagik...mmg x pernah bikin laksa srwk ni...rajin akak try mcm2 recipe

Ucu Faridah said...

salam ida...
ucu baru mkn laksa sarawak last friday dgn kawan2....mmg rasa dia lain dpd yg lain..nak kata mcm sup x jugak...

Ummi said...

Assalam Ida cayang...weeeyyy duk jauh sana, makan laksa Sarawak mari...x aci nih! :)) nak jugaaakk..

Gee® said...

Tak pernah makan laksa Sarawak... nak rasa sket boleh...? heeeee

Amie said...

Assalam Ida,
tak rugi datang k=jauh-jauh ke sini...nak semangkuk laksa sarawak, bubuh udang banyak2 ye, dengan kuahnya pun biar melimpah2..nak hirup..slurrp...slurrrpppp

Liza said...

pergggghhhh....mmg mantap la laksa Sarawak ni...i likeeee

konde said...

nampak sedap tuh laksa....

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

Acik Erna said...

Ida..acik ada pes kuah laksa ni..cuma belum jadi laksa..(belum buat..he he.)

MOKCIK AZWA said...

Ida..pes laksa Sarawak Haji Manan ni memang femes...memang sedap rasanya

atie @ ejay said...

oooh feveret atie nih:)

rahel said...

Salam Kak Ida...
sedapnya pekena laksa..bikin ngences aje..

nOOrsha said...

salam kak ida.. sedapnye laksa serawak kak... :) hehehe....

kak time kaseh sudi wish bday sye:) terharu sgt..:)ni sy antar pavlova, jom kite mkn same:)