My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Tuesday, December 6, 2011

Persimmon / kaki / pisang kaki


Cerita pasal buah ni jer hari ni..tak der resepi ye......buah yg skrg ni tengah hujung2 musim kut kt japan skrg ni.....ida suka buah ni sedap dan manis. Selalu makan yang seperti dlm gambar ni la.....pernah try yang buah bentuk bujur tu...kelat, sekali jer beli pas tu tak beli dah.
Salah satu contoh buah pisang kaki/persimmon atau Japanese panggil 'kaki'. Ada juga yg isinya bewarna kuning dan seedles/tiada biji...tak sempat nak amik pic yg jenis ni.


File:Persimmons yamagata 2005-10.JPG
Gambar contoh pokok pisang kaki/persimmon...pic credit to google

This info credit to len7288 and google

Persimmons / pisang kaki / japanese call 'kaki'..... warna buahnya kuning-oren dan merah gelap berwarna jingga, dan bergantung kepada spesies, berbeza dalam saiz dari 1.5 hingga 9 sm (0.5 hingga 4 di) diameter, dan mungkin sfera, Acorn, atau berbentuk labu/tomato.. Mereka adalah tinggi dalam glukosa, dengan profil protein yang seimbang, dan mempunyai pelbagai kegunaan perubatan dan kimia.

Health benefits of persimmon/manfaat kesihatan

Nama Saintifik: Diospyros kaki

Asal: China atau Jepun

Varieti: Pelbagai, dalam bentuk, saiz, dan rasa yang berbeza,bergantung kepada di mana mereka berkembang.

Pokok : ketinggian sehingga 6 m

Buah-buahan: diameter: 6-12 cm

Musim: Oktober melalui Disember, dan paling banyak pada bulan November.

Varieti Jepun biasa yang ditemui dalam Pasaran:

  • Hachiya adalah lebih besar (sehingga 3 inci diameter) dan berbentuk jantung. Ia keras dan pahit apabila mentah-mentah, tetapi menjadi lembut, manis, dan berair apabila masak.Panggilan lain Shibugaki adalahpersimmon astringen yang dapat dinikmati hanya apabila ia sangat masak, atau telah blet. Sudukan sahaj sbb isinya sgt lembut.
  • Fuyu adalah pelbagai yang lebih kecil yang kelihatan seperti tomato. Ia adalah lebih kecil dan rasa manis tanpa kepahitan mana-mana dan isinya pejal. Boleh dipotong seperti buah epal


Musim luruh / autumn adalah masa persimmon berbuah di Jepun



Pic credit to google

Manfaat kesihatan :
  • Ia digunakan sebagai ubat tradisional Cina untuk rintangan/hiccup. Ambil 9 gram daripada kelopak buah kesemak dan 3 gram halia segar.Tambah air dan kukus selama beberapa minit dan makan. 
  • Kek persimmon ( ni bukan kek yg kena masak tu ye.....ni dry fruit la kiranya )juga digunakan sebagai ubat tradisional untuk cirit-birit, buasir, jangkitan paru-paru dan asma. Untuk membuat kek persimmon: buah-buahan hendaklah dipetik apabila kulit mula kuning. Kupas kulit dan membuang kulit dan letakkan buah-buahan yang matahari kering, mengenakan tekanan kerap pada setiap buah-buahan untuk meleperkan ia secara beransur-ansur.Teruskan pengeringan buah leper di bawah cahaya matahari atau di tempat terbuka sehingga pembekuan putih muncul dan meliputi seluruh permukaan.
  • Rasa Astringen persimmon boleh membantu cirit-birit berhenti, mengurangkan berpeluh, dan memperlahankan atau menghentikan pendarahan.
  • Persimmons boleh membantu mencegah kanser kerana ia adalah tinggi dengan vitamin A.Ia mengandungi sebatian yang dikenali sebagai asid shibuol dan betulinic yang dianggap mempunyai ciri-ciri anti-kanser.
  • Satu kajian yang dijalankan di Jepun menunjukkan bahawa kulit buah persimmon mengandungi fitokimia yang dikenali sebagai proanthocyanidins yang boleh melindungi sel-sel daripada kerosakan oksidatif yang dikaitkan dengan penuaan.
  • Penggunaan Masak-memasak: Cara terbaik menikmati buah-buahan yang sihat ini adalah dengan memakan ia segar. Ia juga digunakan sebagai bahan apabila membuat kek, pencuci mulut, pai dan ais krim. Di rumah, anda boleh menambah keping persimmon salad atau puri mereka untuk membuat smoothie, jeli, topping untuk penkek, atau menggunakannya sebagai perisa untuk yogurt. Ia juga boleh dicampur dengan buah-buahan yang lain untuk membuat salad buah-buahan. 

11 comments:

lina said...

salam ida - teringat first time makan buah ni masa darjah 4 kalau tak silap mmg sgt jakun...ayah kata ini la buah pisang...muka pelik...emmm pisang bukan ke buah pisang mcm yg kat belakang umah kita tuh...ayan cakap tak ni buat import..tak ada kat sini :)

tun_telani said...

kak ida.. tun xpernah beli ni sbb x tau nk mkn macam mana.. mcm jakun pun ada gak.. hihi.. mkn gitu je rupanya2. sbb nmpk mcm tomato jadi ingatkn x manis.

rahel said...

Kak Ida..Rahel pun selalu nampak pisang kaki ni tapi tak pernah beli..hehe..ketinggalan zaman.

cik cek said...

Semalam nampak buah ni byk dijual kat pasar malam...kak cek tak penah makan buah ni...camana rasanya ek...byk gak khasiat buat ni ya..thanks for the info....

Asmara said...

akk, kat sini dah kering pokoknya. musim dah habis. tp masih sikit2 yg jual. skrg byk limau pulak. ichigo pun ada keluar sikit sbb krismas. :D

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

Fav weols gak
Amai sgt khen
Pelik kt mesia x lalu nk mkn
Kt sini suker plak ngeee

Nieza said...

akak, buah ni le fav saya kat sini setiap hari wajib mkn 1 biji...memang sedap:)

nOOrsha said...

salam kak ida.. ok... baru tau persimmon datang dari jepun.. hehe.... time kasih atas info yg berguna :).. saye kurang suke mkn buah ni tp en hb mmg suke sangat... :)

Acik Erna said...

Assalam ida..buah yang paling akak suka..sedap sangat..ikut musim kan..akak selalu beli yang dari australia atau pun new zealand..tapi mahal betul..tapi sebab teringin punya pasal..beli jugak..yang ada di sini sekarang ni datang dari korea katanya..banyak biji..dan kurang manis.

kasihredha said...

akak suka buah ni
anak panggil buah simon
rasa dia ada iras2 ciku sikitkan
kat sini mahal

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ida..
buah nie mmg kegemaran keluarga belah hubby akak.. sedap... biasanya tau makan jer.. info ttg buah nie langsung x perna tau.. terima kasih atas infonya nie ida.. info yg sgt berguna..