My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Tuesday, June 21, 2011

Strawberry Lassi


Hari yang panas apa kata kita sejukkan tekak dgn meminum lassi..........jom sama2 buat lassi di rumah. Orang lain sibuk buat lassi...ida pun sibuk buat jugak. Sukatan bahan-bahan untuk strawberry lassi ni, ida buat ikut rasa tekak ida sendiri. Letak lebih buah strawberry utk rasa lebih kaw.....
Bahan-bahan untuk membuat lassi rasanya tidak memerlukan sukatan yang tepat. Jika nak rasa lebih masam, perlu letak lebih yogurt, jika nak lebih rasa buah...letak la lebih buah2 tu. Buah pula boleh pilih, apa buah yg kita nak letak...terpulang pada individu.
Anak-anak ida sangat menggemarinya........sedap sangat diaorang kata. Haaa...memang la, sbb diaorg ni hantu yogurt, mana tak sedapnyer.....
Psst : Komen utk post sebelum ni nanti ida jawap & mlm2 sikit ida cuba b/walking umah kawan2 k.
Ok la, ida share resepi kat sini.......jika ada sesiapa yang belum pernah mencuba.

(Lebih kurang untuk 6 orang)

BAHAN-BAHAN:( sukatan bahan-bahan boleh ditambah/dikurangkan ...ikut selera masing2 k )
  • 500 gm fresh strawberry
  • 2 1/4 cawan plain yogurt( no sugar )....450 gm
  • 3/4 cawan gula @ secukup rasa / boleh campur madu sikit
  • 1 cawan / 200 mls susu segar
  • Optional....sedikit garam ( one pinch )
Cara-cara :
  • Campurkan semua bahan ke dalam blender basah.
  • Blend sebati @ hingga buah strawberry hancur.
  • Letak ais ketul dalam gelas. Tuang lassi yang telah siap.....SEDIA utk dinikmati kelazatannya.
*Cara lain>>>campurkan beberapa ketul ais, blend bersama.


Memang syok habis masa minum lassi ni.......kalau kat restoren satu gelas mahal ni kan.

24 comments:

Ucu Faridah said...

Terasa nyaman tekak ni dengan strawbery....sedanye...bila nak cube ye

AI said...

- kalo x letak yogurt xpe? sbb x suke yogurt...masam!

Naz said...

Wahhh.. Mmg best lassi.. Naz suka.. Sedapnyerrrr...

♥LOVE2COOK♥ said...

Haishhh telan air liur je dear! Slurpppp :))

AZLITA AZIZ said...

ida akak pun suka yogurt.. kalau beli akak makan sorang2 sebab yg lain semua tak suka dorang kata masam.. hehe tu yg mak dia nak dengar tu...
nanti akak nak cuba resepi ida ni pulak.. bilalah tu.. dah berderet2 resepi dok kumpul dah panjang berjela dah ni... :)

Kak Rose said...

rasa nak minum lak.... datang nak amik segelas buat sejukkan tekak dimusim panas ni...slrrruuuppp!!!

nur easy said...

terasa segar gaknya minum ni ya.. suhu pun dah makin tinggi ni

Ida,Japan said...

Ucu...strawberry kat japan tgh murah, sbb dh nak abih musim....

AI....kalau tak der yogurt tu bukan la lassi lg jadiknya...

Naz...lazat kn lassi...ida pun suka

Love...mmg kena telan air liur jer la..sbb dah habiss

Ida,Japan said...

K"Ita....ohh ye ke, anak2 akak tak suka yogurt..anak2 ida lain la pulak, hantu yogurt...ida pun suka kak..masuk2 list dulu buat kedian kira...

K'Rose...kena buat lain la nmpknya...hak tu dh yilek..gomenne

Ida,Japan said...

Nur...betul tu, suhu hari ni pun panas dh...dh nak cecah 30 C..mmg sesuai sgt minum lassi...atau ABC

Juwita Jamaludin said...

salam kak ida.. anak2 ita pun suak yogurt.. yang ni strawberry lassi ni memang selalu buat.. tapi sekarang takde strawberry dah yang fresh kena cari yang frozen lak.. huhuhuhu

HaSue said...

kat umah ni hampir semua org suka yogurt..tp yg plain tolak tepi..nak yg ada perisa jela..hehe..kalo nak buat minuman or kuih muih harus sorok2 gitu...nak segelas lassi plis..hihi..punya pjg intro nak mintak segelas

Lovely Kitchen said...

byk lg ichigo kt sana ye...sini dah makin berkurang...kalau jenis minuman kt umah ni x sempat nak n3 dah licin...;p..mmg fav semua org kan...+ pulak dah panas skrg...main badminton td pn berpeluh2 giler wlaupun baru 1st set...dah mcm main kt mesia plak...

kzai said...

salam ida..dahaga nya tgk lassi ni..yogurt mmg sedap

Nieza said...

akak, order mai segelas...hehe saya lak kalau buat suka bubuh ice cream...:)

Acik Erna said...

Ida..rasa macam nak terus buat dah..tapi nak kena cari strawberry dulu nampaknya ni..he he

CT Delima said...

As'salam Ida

Kak ct belum pernah buat. Memang kena buat tapi kena beli buah stoberi korea lah sebab buah dia besar2 sikit. kalau made in cameron comel2 sangat...hihihi

boleh cuba ni sebab ida kata sedap..hihi

MOKCIK AZWA said...

Salam kenalan Ida..meronda daripada blog Kak Erna.. mokcik terus terjatuh chenta dengan nukilan Ida ini.. so many simple and yummylicious recipes. Rajin betul Ida masak ya. Mohon kebenaran masukkan Ida dalam frenlist mokcik, boleh? hehehe

Amie said...

kak amie tak cukup segelas nih.... apa boleh buat, cuci mata jelah di sini yea...

Ida,Japan said...

Ita.....ye ke, sana dh abis musim dh erk strawberry..sini pun dh ujung2 dh buah pun kecik2

Ha Sue...mekasih sudi singgah sini...alamak dh abiss...tunggu ida buat lain la k..

e-na..sini ada la, ujung2 musim dh..kali ni suruh anak2 b'sabar sbb ummi dia nk snap pic dulu..sib baik paham depa ni..

Ida,Japan said...

k'zai...sejukkn tekak mmg best!

nieza...wahh bubuh eskrim..mesti lg sedap..len kali boleh cuba gak

k'Ct,...try kak, sedappp b'baloi buat sendiri kt umah, puas minum

Ida,Japan said...

Mok Cik Azwa....boleh aja, tak kisah..mekasih sudi ke sini..nanti ida ronda ke sana juga..

K'amie...mmg2 kak, segelas tak cukup, buat sendiri boleh tambah...

nOOrsha said...

terliur stoberi lassi kak ida.. stoberi kat sane manes2 ye kak..klo kt sini masam kedengut...hoho..x rela mkn camtu jer..klo wat lassi camni harus tambah gula @susu pkt lbih sket...

Ida,Japan said...

Sha...stoberi sini maniss sha..mula takut nk mkn takut msm cam kt M'sia...dh cuba selalu dh beli..