My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Thursday, July 8, 2010

Kristal Yogurt Jelly

Japan sekarang dah mula summer....panass! Eleh mengada2 la pulak,mcm la tak pernah merasa panas kat M'sia tu. Maklumla kami datang tahun lepas Oktober...cuaca kat Japan ni dah mula sejuk2...bila start summer ni mulalah kata bestnyer..kalau sejuk berterusan he..he.
Ni nak cerita sikit pasal adik-beradik jelly pulak.... kalau buat jelly@seberadik dgnnya mmg sesuai la utk dijadikan dessert...sejuk jer tekak ni bila menelannya..tambah2 lagi bila makan terus selepas bwk kuar dr peti ais...ahhh betapa nyamanya.

Jom sape berkenan,boleh cuba,resepi pakai campak2 je ni.
Ok la tu...jom kita tengok resepi.....
Bahan A(jelly merah)
  1. 8 gm serbuk agar-agar
  2. 800 mls air
  3. 200 mls jus epal segera
  4. 1 mug kecil gula pasir/secukup rasa la
  5. sedikit pewarna merah/sirap ros

Bahan B(jelly yogurt)
  1. 4 gm serbuk agar-agar
  2. 200 mls air
  3. 100 mls susu segar/susu cair
  4. 200 mls plain yogurt
  5. 2 sudu bsr jem strawberry
  6. 1/2 mug kecil gula pasir

Cara-cara:

Masak bahan A hingga larut.Setelah sudah larut,tutup api.

Kemudian tuangkan ke dalam bekas..agak-agak ketebalan jelly lebih kurang 1 1/2 inci shj,jangan terlalu tebal....agak2 la ya.Ketepikan untuk biarkan ia sedikit mengeras.

Masak bahan B....satukan serbuk agar-agar,gula&air....masak hingga larut kemudian tambahkan yogurt,susu&jem strawberry...kacau sebentar sahaja...Kemudian tutup api.Jika mau adunan yogurt lebih manis,boleh tambah gula lagi semasa memasaknya.

Setelah bahan A(jelly merah) dah sedikit nak membeku,tuangkan bahan B(jelly yogurt) ke dalam adunan A secara putaran.Dengan menggunakan garfu,kacau secara putaran kecil perlahan dimulai dari tengah ke tepi bekas.( Jangan terlebih kacau,nanti kurang nampak kristal tu pulak)

Sejukkan di dalam peti ais sehingga beku.Selamat Mencuba....


2 comments:

Lovely Kitchen said...

apa2 jelly pun e-na suka! memang sedap makan sejuk2 dari peti ais..

Ida Ddapur said...

E-na,betul2...tambah2 lg musim panas ni..benda2 cam gini la nak carikn.