My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Monday, July 12, 2010

Home Made Beef Burger

Nak tahu,dah lama benor tak makan benda ni nih....sejak dok merantau ni ler.Sume tengok gambar je la ye,dah yilek...buat hari tu lagi ni,tak sempat nak entry..Sume2 tu all homemade tau,kecuali segala sayur2 tu. Dah 2 kali buat,kali ni baru nyempat entry kat sini. Suke bebangat ler budak2 ni bila dapat makan burger...almaklumla lama dah tak merasa.Siap order buat lagi ya ummi.Sedap ke burger yang ummi buat ni?..hi..hi,tak kira ler apa rasa,janji dpt makan burger.

Ha tu dia....homemade daging burgerku.Selekehnyer nampakkan...tak per la ida.
Nak tahu macammana buat ni,senang aja ahh....kalau ikut ida punya style,simple aja..jom tengok resepinya..

Bahan-bahan buat daging burger:

  • 3/4 mangkuk besar (mangkuk sup)daging lembu cincang(kalau kat m'sia bole pakai jenama Ramly)
  • 3 ulas bawang putih ....dikisar
  • 1/4 labu bawang besar saiz sederhana
  • 3 hiris halia....................dikisar
  • 1/2 sdteh serbuk lada putih
  • 1/4-1/2 sd teh serbuk lada hitam
  • sikit gula
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk perasa kalau suka
  • 3 sd besar t.jagung
  • 2-3 sd besar mayonis

Cara-cara:

  • Gaul semua bahan biar sebati dan cukup rasa
  • Simpan di dalam peti ais lebih kurang 2 jam supaya lebih senang untuk membentuknya.
  • Kalau tak boleh terus bentukkan ia.
  • Ambil sedikit tepung gandum,letak di tangan & kemudian ambil adunan daging kisar tadi.Jika masih melekat ditangan,ambil sedikit lagi t.gandum.Bentukkan bulat leper..agak2 la yer saiz dia.
  • Setelah siap dibentuk,boleh la bakar di dalam kuali non-stik yang di sapu sedikit minyak.
  • Bakar sehingga masak.

Untuk buat bun burger ni.....boleh la rujuk di bahagian kategori roti(bun burger).Resepi ada disana ya.

Macammana nak hias burger?
Sediakan bahan-bahan seperti di bawah:
  • Daun salad secukupnyer
  • Buat tomato....hiris nipis
  • Timun..............hiris nipis
  • Kobis................racik halus&nipis(ida tak letak)
  • Mayonis(apa2 perisa)
  • Sos cili/sos tomato(sos tomato ni untuk anak2 ida)
  • serbuk lada hitam
  • Bun burger
  • Daging burger
  • Sedikit soft marjerin/butter/marjerin....untuk sapuan pada bun

Cara-cara:

  • Ambil bun burger,potong 2 secara melintang
  • Sapu sedikit soft marjerin pada bun tersebut
  • Panaskan kuali non-stick
  • Bakar bun tadi seketika,dengan menelangkupkan bahagian yang disapu marjerin pada permukaan kuali.
  • Ok,sekarang boleh hias burger anda secantik yang mungkin.
  • Kalau nak speacial lagi...boleh tambah telur iaitu dadar nipis sebiji telur di dalam kuali non-stick.Apabila telur di dlm kuali tu sudah masak,ambil seketul daging burger yang sudah siap di bakar.Letakkan di tengah2 telur tadi & balut.


3 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

burger satu ida, tengok burger ida jadi lapar pulak..mesti sedap kan...entah bila mas nak buat burger sendiri...

anie,Nagoya said...

burger..yelikk???ala..lmbt dtg...hampa pinggan kita ni ha..hahaha...esok nk buat bekal burger le...

Ida Ddapur said...

Mas...kat M'sia senang nak dpt yg halal menda2 cam ni..beli jer la Mas

Anie..wakakah2..sorry!dah yilek..sok anie uat pulak.