My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Sunday, July 11, 2010

Bun Sardin+Bun Burger

Jom makan roti lagi......kali ni ida pakai resepi doh dari buku resepi BM ida.Doh ni tak pakai telur.Boleh tahan jugak..
Dari satu adunan buat 2 jenis bun...bun burger ni boleh simpan dulu untuk buat burger pulak..
Tunggu selepas ini untuk resepi 'Homemade Beef Burger'di episod akan datang he..he,mcm buat drama la pulak.Apa kata kita tengok resepi doh roti ni..


Bahan-bahan doh:


  1. 360 mls air(ida kurangkan kepada 310 mls jer...masa mula2 ida tak masukkan semua air tu)
  2. 40 gm gula
  3. 10.8 gm garam(ida kurangkan kpd 6 gm shj sebab ida pakai marjerin yg dah masin)
  4. 16 gm susu tepung
  5. 20 gm butter(ida pakai marjerin)
  6. 500 gm tepung roti
  7. 4.5 gm yis kering
  • Sambal sardin secukupnya...yang dimasak agak kering sedikit.
  • Sedikit bijan putih/hitam untuk tabur.
  • Sedikit telur(1/4 biji)+2 sudu susu segar+3-4 titis madu...untuk disapu atas roti2 sebelum dibakar bagi memberi kilatan pada permukaan roti anda.
Cara-cara (BM)
  1. Masukkan bahan-bahan ke dalam acuan BM didahului dengan air dan di akhiri dengan yis kering.
  2. Pilih menu dough dan tekan start.Tunggu sehingga siap di dalam BM.
  3. Setelah siap,keluarkan doh & masukkan di dalam bekas lain.Tumbuk2 doh untuk keluarkan angin.
  4. Bahagikan doh kepada 2 bahagian,satu untuk bun sardin & satu untuk bun burger.
  5. Untuk bun sardin,bahagikan doh bulat2 sama besar...(20gm)tak perlu terlalu besar,agak-agak la ya/ikut citarasa masing2. Masukkan inti sambal sardin yang dimasak agak-agak kering sedikit.
  6. Untuk bun burger,bahagikan doh bulat2 sama besar....untuk bun ini,biar saiznya besar sedikit.Tekan2 sedikit setiap bebola,agar leper sedikit.
  7. Rehatkan dahulu semua doh yang dibentuk selama 30-45 minit,agar ia naik sekali ganda lagi.Tutup dengan kain lembab.
  8. Setelah cukup masa,sapu disetiap bebola roti dengan sedikit bancuhan telur&tabur bijan.
  9. Bakar pada suhu 180 C,selama 16-18 minit/sehingga masak.
  10. Bila sudah masak keluarkan dari oven.Boleh sapu lagi dengan sedikit mentega/marjerin di atas permukaan roti jika mau..untuk lebih kilatan.
  11. Sejukkan terlebih dahulu di atas jaringan/redai sebelum disimpan/makan semasa suam2 roti sardin tu....emm sedap!

10 comments:

hana said...

idaa... sedapnyer nih num ngan air kopi panas! stok sardin udah yilekk! huhuuuu

Ida Ddapur said...

Hana...kebetulannya je tu...stok2 kiriman dari m'sia baru sampai ,termasuk ler sardin2 ni..tu pun jimat2 hi..hi

anie,Nagoya said...

sama gan hana...sardin yilekkk...nak 1,2,3,..bape2 yg mash tggl tu....

Lovely Kitchen said...

E-na pun xde stok sardin...rindu kt sardin mesia ni...

Ida Ddapur said...

Anie...
Dah abih licin dah...sat je kena serbu oleh askar2 kat dlm umah ni.

E-na..
tu la,kalau dpt pos pun sekadar 6 tin jer,sbb takut berat,ngan benda2 lain lg..

Kamalia said...

salam kak ida..sy msih ade stok sardin lg 2tin..hehehe..leh cune gak resipi yg ni..nyum nyum..:D

maz said...

Slm kenal dan knjung bls..mksih ye sdi sngah dpur kcik kita tu..kita pun smjak blik msia dah xmroti..asik beli je..hehe..kita link ye..

Ida Ddapur said...

Lia...wassalam sila2

Maz..kita pun nak ucap mkaceh,sudi b'tandang umah tak seberapa ni.Maz,kalau ida pun sama la kut,bila balik m'sia..hi..hi,senang dpt,apa lg belila.

Lyza said...

Salam ida.. laparnya tgk roti tu..ada lg ke??

Ida Ddapur said...

ahaks...Lyza..mintak maaf dah yilek!