My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Sunday, July 25, 2010

Kuih Puteri Ayu.....perantau

Haa...dapat jugak kuih ni berpossing kali ni,ni kali ke-3 buat,baru kali ni sempat amik pic.Tambah tittle perantau sebab.....acuannya yang sebenar tak dak,ida taruk je dalam apa2 acuan yang ada,janji dapat gak merasa kuih puteri ayu ni. Resepi asal dari blog K'Rinnchan yang diolah sedikit oleh Che Mat Gebu. Disebabkan ramai dah cuba resepi yang diolah oleh Che Mat kita,ida pun dah cuba juga yang ni ...memang tidak mengecewakan hasilnya..gebu & sedap.Tima Kasih ya untuk K'Rinn & Che Mat.Ida tepek resepi kat sini pulak ya.
  • Sumber:K'Rinnchan~Che Mat Gebu
Bahan-bahan:( ida buat double dari adunan di bawah )
*satu adunan boleh dapat dalam 12 biji kalau pakai acuan perantau ni la.
*kalau pakai acuan puteri ayu,kuih dapat lebih lagi.
  • 1 biji telur gred A
  • 80 gm gula halus
  • 80 mls pati santan
  • 1/2 camca teh pes pandan....jika ada
  • 90 gm tepung gandum*
  • 1/2 camca besar tepung ubi*......bahan bertanda * diayak bersama
  • 1/2 camca teh ovalette
  • Bahan ida tambah....1/4 sudu teh soda bikarbonat,untuk gebukan lagi sebab pakai acuan besar2 ni,kalau dah pakai acuan puteri ayu rasanya tak payah tambah soda bikabonat.( ayak bersama tepung tadi )

Bahan lain:

  • 1 cawan kelapa parut.....ida pakai kelapa kering( jika pakai kelapa kering,campurkan sedikit dengan pati santan...dalam 1/4 cawan untuk melemakkan & melembabkan kelapa tersebut )
  • 1 camca besar tepung jagung
  • 1/4 camca teh garam...letak sikit2 dulu,kut2 terlebih masin

*Bahan lain ni digaul sebati.

cara-cara:

  • Sapu rata acuan kuih dengan sedikit minyak masak,kemudian masukkan kelapa,tekan hingga padat.Ketepikan.
  • Pukul gula bersama ovalette hingga rata.Masukkan telur dan putar lagi hingga kembang.Masukkan garam,pes pandan jika ada....gaul rata.
  • Perlahankan speed mixer,masukkan tepung yang diayak bersama tadi berselang seli dengan santan hingga habis. Pukul lagi hingga sebati.
  • Sudukan adunan ke dalam acuan yang berisi kelapa tadi.
  • Kukus hingga masak/lebih kurang 15 minit.Angkat dan sejukkan sebentar baru keluarkan dari acuan.
  • Sesuai dijadikan hidangan untuk minum pagi atau minum petang.

10 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

wah ida, kuih putri ayu tu tetap ayu berposing...nampak sedap sangat, mas nak sepiring boleh...

Ida Ddapur said...

Ayu ke dia mas..tima kasih,amik ler mas ya.

Nuridah said...

Salam Ida,

Cantik putri ayu tu...kalo bulan puasa
sedap ni buat berbuka...hehe.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ziarah & kenal ida...cantik puteri Ayu JAPAN tue...!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

atie link yer.....

Yati Ali said...

salam ziarah,sedap puteri ayu tu...

Ida Ddapur said...

To K'Nur....betul tu,kuih ni juga sesuai dibuat berbuka

To azatie...slm kenaljuga..tq,bole,sila2

To Yati.....TQ,sudi singgah sini..

kzai said...

salam ida...jln2 mlm cuci mata

kzai said...

salam ida..baru akak blh masuk bog ida..aritu dtg wat komen..tp x lepas...ayu nye siputeri ayu tu..sedap

Ida Ddapur said...

wassalam k'zai..thanks ye sudi singgah umah baru ida ni.