My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Tuesday, June 7, 2011

Pisang & Keledek Goreng >>Ranggup

Jom makan goreng pisang!!!....Rindu sangat dengan gerai goreng pisang kat M'sia. Kat Japan hanya sejenis pisang ni jer yang ida jumpa, lebih kurang cam pisang berangan kut, itupun yang diimport. Semalam masa singgah kat kedai, ternampak pisang yang kulit dia masih hijau kuning sikit....beli 1 pkt, balik goreng bersama keledek. Boleh la kan utk melepas rindu walaupun rasanya kurang manis. Kalau dah ranum, manis sebenarnya pisang ni, nak goreng lembik pulak jadinya. Pisang ni memang tak sesuai untuk digoreng pun.....janji dapat makan.

Makan goreng pisang panas2 bersama tea o panas @ org Jepun panggil 'Ocha'...memang kena.

Memang crispy.......dari dulu lagi, inilah adunan tepung goreng pisang yang selalu ida buat. Serdak tu yang sedap, si kecik kat umah ni suka kutip makan serdak tu...
Semua dah selalu buat goreng pisang kan, tapi tak per la, Ida share resepi kat sini.....

BAHAN:

  • Pisang yang sesuai untuk dibuat goreng cth kat M'sia...pisang abu, pisang tanduk dan sebagainya ...ida pakai apa2 pisang yg ada kat sini jer
  • Keledek
Adunan tepung :
  • 1 cawan tepung beras
  • 1/2 cawan tepung ubi/ida pakai tepung katakuriko
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 biji telur saiz LL
  • 1 1/2 sd teh garam
  • 1 sd besar gula
  • 1/4 sd teh kapur makan...dibancuh dgn sedikit air
  • 3/4 cawan air sejuk dari peti ais/air batu ( rendam ketul ais dan ambil airnya)
  • Opptional.....1 sd besar bijan
CARA-CARA:
  • Pisang di belah 2, buang kulit dan potong saiz yg sesuai
  • Keledek dibasuh dan dipotong bulat / ikut citarasa
  • Di dalam mangkuk yang sesuai, campurkan semua bahan adunan tepung dan gaul sebati
  • Panaskan minyak di dalam kuali
  • Celupkan pisang/keledek dan goreng sehingga garing dan masak. Selamat Mencuba K.

10 comments:

Mas said...

akak..memang ranguuppp betul nengok pisang ngan keledek tu...

Ucu Faridah said...

salam ida...petang2 cam gini mmg sedap makan pisang goreng..lagi2 dicicah dgn sambal kicap (org johor)..

Acik Erna said...

ida..siannya..tak de pisang ye..
kalau kena ngan pisang tanduk digoreng rangup cam ni memang sedap sangat ni..

ijayuji said...

Salam kak ida!!! kita dtg ni bwk nasik ayam penyet, nak pisang goreng dgn keledek goreng tuuu mesti sedap cicah sambal kicap :D kat sini ada pisang yg dibuat goreng tp kita tak tahu yg mana sayu selalu belasah guna pisang montel jerr hihihi...

kasihredha said...

sedapnya...nampak sungguh ranggup

nOOrsha said...

salam kak ida...sedapnye makan goreng pisang n keledek goreng petang2 nih..cuace lak mendung jer...mmg kene la mkn teh o.. cicah sambal kicap lagi bes nih.. aduhh terase2 kat tekak ha...ehehe..

anie,Nagoya said...

ingat kish thn lepas.sebelum blek jpn, kita suruh suami kita beli goreng pisang bawa balek.hihihi....ssh nak jmpa pisang yg boleh wat goreng.kalo ada kedai filipine kekadang ada pisang yg leh wat goreng.anak2 kita antu cekodok pisang n pisang goreng.kalo blek itu dulu yg dia org nak mkn.

Juwita Jamaludin said...

salam ida.. sedapnya nampak.. memang nampak ranggup.. ita mungkin tahun depan balik InsyaAllah .. ida lama lagi kat japan..

Ida,Japan said...

Mas....betul tu Mas, rangguppp

Ucu..tu la, yg ida tahu org Johor suka cicah ngan sambal kicap..lum pernah try

k'erna..alamakkk, rindunya nk mkn pisang tanduk kak

ika...bole2..amik jer yg ada kat situ..

k'kasih..betul2 ranggup ni kak..

Sha...mmg sha..petang2 kalau buat goreng pisang ni..kejap jer licin kan..ohhh sha pun suka cicah sambal kicap gak erk..

Ida,Japan said...

anie....ye ke, anak2 suka mkn goreng pisang..ha.ha tekak lebih ikut tekak org M'sia jugakkk

Ita...mmg ranggup ita...OIC, tahun depan ita balik M'sia dh erk..ida tahun satu lagi 2013