My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Friday, June 24, 2011

Nasi Lemak Hujan Panas, Ayam Tandoori dan Sambal Udang Sempoi

Selamat pagi di hari Sabtu sume...semua cuti???? Kepada yang bertugas, selamat bertugas....sambil layan nasi lemak yg indah ceria ini. Nasi lemak ni cam tak cukup jer pelengkapnyer kan....tak per, kali ni kita mkn pesen ni pulak. Apa yg tak lengkap???.....Telur dan ikan bilis kan. Makan cam ni pun dah sedap. Kalau ada dua2 tu lagi sedap....
Dah lama buat ni, baru kesempatan nak n3 kat sini. Kat sini pun mmg belum ada lg pun n3 pasal nasi lemak. Tuan tanah ni malas la nk amik gambar nasi ni, hari tu jer, bila buat nasi lemak kaler2 ni baru rajin sikit nak amik. Pernah nmpk sebelum ni umah K'Nor dan yg paling latest umah Lovely Kitchen. Mekasih byk2 krn bg idea ni....

Nasi lemak ni ida buat mcm ida dok buat nasi lemak selalu jer, cuma buat versi kaler2 sikit. Selalu buat nasi lemak kaler putih jer, apa kata kali ni ubah pesen sikit.
Nasi tu ida menggunakan beras jepun jer, biasa la kn, dah dok jepun kena la mkn beras jepun. Kami beli beras yg halus sikit tekstur dia, sbb apa tau....yg jenis ni tak berapa sticky. Nak telan tak der la muak. Tekstur beras jepun ni kontot2 jer, beras pulut dia pun sama.
Apa kata, jom tgk resepi nasi lemak dari dapur Ida....

NASI LEMAK

Resepi : Happy Cooking Time

Note : Beras jepun tidak memerlukan sukatan air yg banyak sms memasak

Bahan-bahan:
  • 5 cawan beras jepun
  • 2 cawan santan pekat dlm tin......kalau ada santan fresh lg sedap
  • 3 cawan air
  • 3 sd teh garam
  • 1 1/2 sd teh gula
  • 2 helai daun pandan
  • 3 ulas bawang putih diketuk
  • 1/2 inci halia ......dipotong 2 dan ketuk
  • Sedikit pewarna hijau, kuning dan merah
Cara--cara:
  • Basuh beras 2x di dalam periuk nasi elektrik.
  • Keluarkan air basuhan beras.
  • Masukkan santan, air, garam, bawang putih dan halia serta daun pandan yg disimpul.
  • Masak nasi seperti biasa...
  • Dalam 15 minit terakhir proses memasak....titiskan sedikit setiap pewarna secara rata..JANGAN KACAU dah cukup masa masak baru kacau rata.
AYAM TANDOORI

Resepi : Diolah sedikit dari resepi pada botol rempah
Note : Ida pakai boneless chicken
Bahan-bahan:
  • 5 ketul boneless chicken
  • 4 sd besar 'Tandoori Paste'......ida pakai jenama Geeta's Tandoori paste, product of India
  • 2 sd besar plain yogurt
  • 1 sd besar olive oil
  • Tambahan 1/2 sd besar bawang putih kisar
  • Tambahan 1/2 sd besar halia kisar
  • Tambahan 1/2 sd besar serbuk paprika....utk menaikkan warna
  • Sedikit pewarna merah utk menaikkan warna
  • Garam secukup rasa
Cara-cara:
  • Bersihkan ayam dan potong ikut saiz yg dikehendaki
  • Campurkan 4 sd besar yogurt dgn tandoori paste.
  • Perap ayam bersama campuran yogurt serta bahan-bahan lain selama 1 jam.
  • Jika nak perap lebih lama.....kurangkan lagi garam.
  • Asingkan ayam dari bahan perapan.....lebihan perapan ayam jgn buang.
  • Bakar ayam sehingga masak.
  • Semasa proses membakar, sapu lebihan perapan ayam pada ayam yg dibakar tadi utk mendapatkan rasa yg lebih sedap.
Sebab apa ida kata udang sambal ni sempoi...sbb hanya menggunakan serbuk cili instead of cili kering. Serbuk cili dlm masakan mmg sudah sinonim bagi kami yg duduk merantau ni....betul tak kawan2. Jika stok cili kering dah habis, cili serbuk ni jer la sbg bahan tambahan dlm masakan ida. Nakk resepi gak ke?...ok ler....tgk kat bawah sana....

SAMBAL UDANG SEMPOI

Bahan-bahan:
  • 15 ekor udang saiz sederhana
  • 3 ulas bawang putih*
  • 3/4 labu bawang besar*
  • 3 hiris halia*
  • sedikit belacan*
  • 2 sd besar serbuk cili
  • 1/2 sd besar gula
  • Garam secukupnya
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • Pak Aji jika suka.....ida letak sikit sgt jer
  • Bawang besar yg dipotong...jika suka
  • Sedikit air
Cara-cara:
  • Udang dibuang kulit dan dibersihkan
  • Blend/kisar bahan yg b'tanda *
  • Panaskan minyak di dlm kuali.
  • Tumis bahan kisar sehingga naik bau dan sedikit garing.
  • Masukkan serbuk cili, gula dan 1/2 cawan air....tumis sekejap
  • Masukkan air asam jawa dan garam secukup rasa
  • Tambah lagi sedikit air jika nmpk pekat......didihkan beberapa minit.
  • Akhir sekali baru masukkan udang dan bawang hiris....masak sekejap sahaja
  • Udang tidak perlu dimasak terlalu lama nanti isi dia keras dan tak sedap.

22 comments:

anymz said...

salam ida,akak suka beras jepun ni satu je.kontot2 beras nya kan?.sedap pulak tu..kalau kat sini makan sesekali tu okaylah kan?..tapi kalau dah tinggal sana jadi jemu tak?..

Mas said...

wahhh kak ida...cantik berseri2 nasi lemak tu...
menyelerakan betoi....

Amie said...

assalam ida,
terimakasih bagi idea nasi lemak hujan panas...esok dah buat nasi lemak...nak warna-warnikanlah..

Juwita Jamaludin said...

salam kak ida.. dah nak lunch datang sini tetiba jadi lapo.. nampak tandoori dengan udang tu alamak terkecur air liur ni.. sedap tu.. tumpang makan sini la..:)

Kak Sam said...

kena pi cari tandoori paste le. nampak cam best je.

Ida,Japan said...

K;anim.....mmg kak kontot2 jer...sekalisekala boleh la, kalau selalu hai, dh terpaksa kak...

Mas...haa, mmg berselera mas, tarik perhatian bebudak ni nk mkn..

Ida,Japan said...

K'amie....buat jgn tak buat kak...anak2 pasti tertarik tu

K'sam....ye kak, cari dulu baru bole buat..kasi kalah ayam tandoori kedai mamak tu..ha..ha

quinnie said...

nasi lemak sekali sekali buat kaler2 cam ni menarik jugak....saya dah lama tak makan nasi hujan panas...

Asmara said...

waduh kak ida! hujan2 ni terus lapo tengok nasi lemak akak siap dengan aksesori yg sedap sgt tu. kite pun guna beras jepun kat rumah, anak2 dah jd cam nihonjin, bila masak beras thai tu mmg diorg tak berapa lalu nk makan. huhu..

♥LOVE2COOK♥ said...

Idaaa...nak nasi lemak!!! Cantik sekali kaler dia! :D

Tukar ngan nasi lemak sempoi love leh tak?? :)

Maira Anjami said...

wa~sungguh menggoda la sambal udang..terliur!hehe..dah lama tak masak sambal2 mcm tu sebab asek masak yg mudah2 je..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ida..
wah nampak cantik n sedap nasi lemak hujan panas tu ida... n sambal udang tu yg buat tak tahan tu... sungguh menyelerakan... sedapnyaaa

nur easy said...

bestnya.. ceria betul nasi lemaknya..;)

Nieza said...

sedapnya! nieza pun selalu buat nasi lemak tapi malas nk ambil gambar sebab menu ulang tayang...hehe yg ni special lum pernah buat lagi..:)

kzai said...

salam ida..cantik warna warni nasi lemak..menarik perhatian yg memakan..kalu kt umah akak ni..pelik je skit diorng x nak mkn..aritu wat nasi lemak kalor ijo..akak sorang je yg perabihkan..mereka2 jamah ala kadar je..mmg mereka2 ni cerewet, tu yg malas nk mencuba resepi yg ada kelainan..

Lovely Kitchen said...

cantik2...

Ida,Japan said...

Q...haa..mmg menari, sekali tgk cam nasi hujan panas jerk..dah mkn baru tahu

Asmara...betul tu, budak2 kat umah ni mmg dah sebati dh ngan nasi beras jepun ni,kalau mkn ngan nori/seaweed tu lg la cuukup b'selera, ummi dia heran..apa la yg sedap sgt daun nori tu

Love...bole, jap eh nk pegi ambik

Ida,Japan said...

Maira....tak susah pun maira, sbb nasi lemak dh selalu buat, buat sambal pun cincai2 jer tu...

Diana....menarik kn jdnya nasi lema k ni, kat kedai dah ada ke jual nasi lemak pesen ni..

Nur....he..he ceria2..

Ida,Japan said...

Nieza...akak pun sebenarnya mmg malas sgt nk amik gambar ni...disebabkn dlm menu nasi kt blog akak lum ada lg menu ni...so hari tu merajinkn diri ler snap-menyenap.


K'zai...bebudak kat umah ni tolak batu ngan kayu jer..maybe diaorg masih kecik...masih kuat makan, dh besar2 tak tau la lg tu..

Lovely.....he..he maceh!!

ijayuji said...

Salam kak ida!!!!! salam winduuuuuu!!! genki desuka? kalerpulllll nasi lemak akak! nak jugak!!! dah habes buatkan yg baru kita ada sambal tumis tu jerrrr hihihi....

Hanis MY said...

wahhh dh lama sesangat tak makan nasi lemak hujan panas...sedapnyaaaa huwaaa nk jugakkkk

Ida,Japan said...

ikaa..slm windu jugaa...lama sungguh dia karam erkk...sibukkk? nanti share lg yer xtvt lat week tuuu...kalau rajin akak buat lg he..he

hanis...nanti share ngan ikaa, jgn rebut2 tau..