My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Thursday, June 16, 2011

Blended Strawberry Cake


Salam buat semua pengunjung serta rakan-rakan semua.......terima kasih. Rasanya lama tak buat n3 pasal kek, pic kek yg buat sebelum ni pun masih ada tersimpan.
Hari ni ida n3 kek strawberry yg ida buat semalam, pakai fresh strawberry. Diolah sedikit dari 'banana marble cupcake' yang pernah ida buat dulu, cuma utk kek ni ida letak butter. Sorry....kaler kek ni termerah sikit sbb terlebih colouring, ingat nk letak setitik jer, buat syarat....dia terkeluar lebih la plak.
Apa-apa pun kek ni mmg sedap, terasa keaslian strawberrynya....pernah juga ida buat blended carrot cake olah resepi yg sama. Kalau buat lagi nanti n3..

Jom tengok resepi dari dapur Ida.....

BAHAN:
  • 170 gm fresh strawberry
  • 160 gm tepung gandum*
  • 40 gm tepung jagung*
  • 190 gm gula
  • 3 biji telur saiz L
  • 150 gm butter
  • 1 1/4 sd teh baking powder*
  • 1/2 sd teh soda bikarbonat*
  • 1/4 sd teh garam halus*
  • 3 scoop susu tepung * @ boleh letak susu pekat manis
  • 1/2 sd teh essen vanilla
  • Setitik pewarna pink/merah
  • Optional...1/2 sd teh strawberry emulco
CARA-CARA:
  • Panaskan oven terlebih dahulu.
  • Blend strawberry dgn menggunakan blender kering / food processor / lenyek hancur
  • Pukul butter bersama gula sehingga gebu.
  • Tambah telur, essen vanilla.....pukul selama 3 minit.
  • Ayakkan bahan bertanda * ke dalamnya, pukul sekejap.
  • Masukkan buah strawberry kisar, pewarna........pukul sekejap dgn kelajuan sederhana.
  • Tuang ke dlm loyang yang disapu sedikit minyak atau yg dialas dgn baking paper
  • Bakar selama 38 -40 minit atau sehingga masak pada suhu 180 C
  • Jika bakar di dalam acuan kecil2, kurangkan sedikit masa membakar.

Starwberry dah dekat nak habis musim kat Japan ni, buah pun tak banyak yang besar dah. Dah hujung2 musim ni murah la pulak....ikut yen jepun la.

10 comments:

ijayuji said...

Salam kak idaa!!! waduhhhhhh sakit mata kita tgk strawberry yg longgok2 tuu!!! dah terasa kemanisannyer! mmg sedap! tp tgk kek akak tu lg sedap ada pekdah sikit makan kek leh buat lemak2 sikit hihihi.... kita suke tgk tekstur kek akak, gebu gitu! kaler pun nice jerr ;-)

Acik Erna said...

Assalam ida..meanarik nampaknya kek strawberry..selain dari rasa sedap warna pun cantik kan

Nur Ede said...

Salam Ida....
Akak pon mcm ika juga terliur abiss tengok stoberi yang selenggok tu...
klu kat Tganu nie mmg susah nak dapat stoberi... ada masa2 jew ada.. tu pon kadang2 masam... akak tumpang makan kat umah ida jew lah nak makan kek juga aci tak...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam ida..cantiknya kek mesti sedap sgt!kalernya sungguh mengoda tue...

Hanim said...

cantik nampak kek stroberi tu... nanti nak try la. Mintak ijin CnP ek kak :)

nOOrsha said...

huwaa..jeles nengok kesegaran setoberi iteww!~ kakkk... pos la kat kite setem[payan stoberi jepun.. heheh..manis ni kan kan kan...

Nieza said...

uishhh sedapnya kek...merah nyala tul buah stroberi tu kak...saya nk tunggu ladang stroberi buka jer nanti nk serbu..boleh kutip sendiri memang berbaloi beli kat ladang:)

Ida,Japan said...

ika.....saje longgokkn stoberi tu..nk kasi ika tgk..kih3..mmg manis stoberi kat sini..dulu2 masa kt m'sia mmg tak minat ngan stoberry..mkn sekali masam lepas tu dh tak beli dh..
kat japan, kalau musim dia, mmg byk..apa2 mekasih ika..

K'erna....mekasih kak..kaler terlebih tu kak..not good for health hi..hi

K'Ede..jom2 akak, sini byk stoberry kak..nk kek pun bole...

Ida,Japan said...

k'atie...merah terlebih ni sebenarnya, apa2 pun mmg sedap kek ni

hanim...sila2,.tak kisah

Sha...jgn la jeles sha, boleh2..selori pun bole..sembang aje he..he

Nieza...betui tu, pernah juga k'ida pegi ladang stoberi..bayar dan mkn puas2 dlm tu...nk beli boleh kutip sendiri

Maira Anjami said...

cantiknye warne kek akak..
terliur tgk kek n stroberi tu..