My Cooking Dairy ..... From touch of my hand .... Some my story

Thursday, June 2, 2011

Bubur Pulut Hitam


Salam kembali........salah satu bubur feberet kami. Dah lama tak makan sebenarnya. Beras pulut hitam biasanya senang didapati di belah2 Kelantan dan Sempadan Thai seperti di Padang Besar.....sbb asalnya mmg dari Thai kn. Beras ni pun adalah pemberiaan kawan hari tu.


Jemput makan semua......

BAHAN-BAHAN:
  • 400 gm beras pulut hitam...direndam semalaman @ 3-4 jam
  • 1 tin santan pekat ( dlm 400 mls ) / pati santan segar...boleh dilebihkan atau dikurangkan sukatan santan
  • 2 sd teh garam
  • 1 ketul/keping gula melaka
  • Tambahan gula pasir secukup rasa
  • Tambahan air lebih kurang 1 1/2 - 2 liter....ikut kepekatan yg diingini
CARA-CARA:
  • Beras pulut hitam direbus sehingga separuh empuk dgn 1 liter air lebih kurang
  • Setelah agak sudah empuk sedikit, masukkan bahan2 lain kecuali gula pasir.
  • Masak sehingga empuk tapi jangan sampai biji beras jadi kembang....kalau dah kembang kurang menarik jadinya.
  • Perasakan gula secukupnya baru angkat.


6 comments:

Nieza said...

sedapnya bubur pulut hitam tu kak...kalau simpan peti ais mkn sejuk-sejuk pun sedap gak..:)

izahdaut said...

sedapnyaa... kalau bulan ppuasa dapat semangkuk ni sedap lah sangat..........
nampak strawbery tu terliur kat dia lak.. hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ida..lama xmkn pulut hitam nih!mmg sedapkan...nanti nk cari pulut hitam dulu..hihi

Acik Erna said...

assalam ida..sedap ni bubur pulut hitam..disini sekarang ni....kalau kenduri kawin pun orang sediakan bubur pulut hitam ni untuk tetamu..

kasihredha said...

dah lama tak makan...bila tengok ida punya terus jadi mengidam :)

Ida,Japan said...

Nieza..betul tu, sejuk2 lg best...tak2 kalau musim panaskn...

izah...stoberry dh nk habis musimm..kena bg dia chance possing lebih sikit..

atie...cepat buat tu..k

k'erna....ye ke kak..sedapkn sbg pencuci mulut..

k'kasih....mngidam bila tgk ye kak..nk kena buat tu..